دوره 8، شماره 3 - ( زمستان 1381 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 42-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Biabangard E. Effectiveness of Lazarus Multimodal Therapy, Elice Rational Emotional Therapy and Relaxation on Decreasing Students Test Anxiety . IJPCP 2003; 8 (3) :36-42
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-224-fa.html
بیابانگرد اسماعیل. اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس، عقلانی- عاطفی الیس و آرام‌سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1381; 8 (3) :36-42

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-224-fa.html


چکیده:   (19170 مشاهده)

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش‌های درمانی چندوجهی لازاروس، عقلانی ـ عاطفی الیس، آرام‌سازی و دارونما بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان اجرا شد.

روش: از مراجعان مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی دانش‌آموزان آموزش و پرورش شهر تهران و مراکز خدمات مشاوره‌ای مرکز ملی جوانان در سطح شهر تهران 83 نفر دانش‌آموز دبیرستانی مبتلا به اضطراب امتحان انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده در پنج گروه درمانی زیر گنجانده شدند: چندوجهی لازاروس (17نفر)، عقلانی ـ عاطفی الیس (17نفر)، آرام‌سازی (18نفر)، دارونما (15نفر)، و گروه گواه (16نفر). پس از اعمال ده جلسه درمان بر هر یک از گروه‌ها به‌صورت هفته‌ای دو جلسه و هر جلسه 50 دقیقه، دوباره مقیاس اضطراب امتحان روی آزمودنی‌ها اجرا شد.

یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از طرح آزمایشی پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون چندگروهی و تحلیل واریانس نشان داد که هر چهار روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان اثربخش‌تر از گروه گواه بوده است. بین روش درمان چندوجهی لازاروس و روش عقلانی ـ عاطفی الیس تفاوت معنی‌داری دیده نشد. روش درمان چندوجهی لازاروس از روش‌های آرام‌سازی، دارونما و گروه گواه در کاهش اضطراب امتحان به‌طور معنی‌داری اثربخش‌تر بود. بین روش درمانی آرام‌سازی و روش دارونما در کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنی‌داری دیده نشد.

نتیجه: هر چهار روش درمانی در درمان اضطراب امتحان به‌طور معنی‌داری اثربخش‌تر از گروه گواه بود.

 

متن کامل [PDF 155 kb]   (4857 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/8/9 | انتشار: 1381/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb