دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 347-340 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliakbari Dehkordi M, Zare H, Asgharnejad Farid A, Hashemian R. Investigations of the Relation Between Social Anxiety, Cognitive and Behavioral Aspect of It and Sex and Gender-Rolein Adolescence. IJPCP 2017; 22 (4) :340-347
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2681-fa.html
علی اکبری دهکردی مهناز، زارع حسین، اصغرنژاد فرید علی اصغر، هاشمیان راضیه. بررسی رابطه ابعاد رفتاری و شناختی اضطراب اجتماعی در دوره نوجوانی با جنسیت و نقشهای جنسیتی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1395; 22 (4) :340-347

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2681-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور
2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور.
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور. ، E-mail: ahashemian70@gmail.com
چکیده:   (8982 مشاهده)

اهداف :مطالعات نشان میدهد اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات شایع دوره نوجوانی است. از میان عوامل اثرگذار بر این اختلال، بررسی جنس (مذکر یا مؤنث) نتایج متناقضی را نشان میدهد؛ درحالیکه رابطه نقش جنسیتی با برخی از اختلالات اضطرابی تأیید شده است. ازاینرو هدف مطالعه حاضر مقایسه اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در انواع جنس و نقش جنسیتی (زنانه، مردانه، آندروژنی و نامتمایز) بود.

مواد و روش ها: نمونههای این پژوهش را 277 نفر از دانشآموزان 12 تا 13 تشکیل میدادند. این افراد با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA) و نقش جنسی کودکان (CSRI) را تکمیل کردند.

یافته ها :نتایج براساس آزمون همبستگی تی و تحلیل واریانس نشان داد زنانگی با اضطراب اجتماعی و ابعادشناختی و رفتاری آن رابطه مثبت معنیدار و مردانگی با این متغیرها رابطه منفی معنادار دارد (05/0>P). همچنین میانگین نمرههای اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در گروه دارای سنخ جنسیتی زنانه بهطورمعنیداری بیشاز گروههای دیگر (مردانه و آندروژن و نامتمایز) بود (05/0>P). این درحالی است که نمرات اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در دو جنس (مذکر و مؤنث) تفاوت معناداری نداشت.

نتیجه گیری :طرحوارههای نقش جنسیتی میتواند به عنوان عوامل مرتبط با اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در نوجوانانی مدنظر قرار گیرد.

متن کامل [PDF 3824 kb]   (4419 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5765 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/10/12 | انتشار: 1395/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb