دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 340-347 | برگشت به فهرست نسخه ها




DOI: 10.18869/nirp.ijpcp.22.4.340

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliakbari Dehkordi M, Zare H, Asgharnejad Farid A, Hashemian R. Investigations of the Relation Between Social Anxiety, Cognitive and Behavioral Aspect of It and Sex and Gender-Rolein Adolescence. IJPCP. 2017; 22 (4) :340-347
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2681-fa.html
علی اکبری دهکردی مهناز، زارع حسین، اصغرنژاد فرید علی اصغر، هاشمیان راضیه. بررسی رابطه ابعاد رفتاری و شناختی اضطراب اجتماعی در دوره نوجوانی با جنسیت و نقشهای جنسیتی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1395; 22 (4) :340-347

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2681-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور. ، E-mail: ahashemian70@gmail.com
چکیده:   (1997 مشاهده)

اهداف :مطالعات نشان میدهد اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات شایع دوره نوجوانی است. از میان عوامل اثرگذار بر این اختلال، بررسی جنس (مذکر یا مؤنث) نتایج متناقضی را نشان میدهد؛ درحالیکه رابطه نقش جنسیتی با برخی از اختلالات اضطرابی تأیید شده است. ازاینرو هدف مطالعه حاضر مقایسه اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در انواع جنس و نقش جنسیتی (زنانه، مردانه، آندروژنی و نامتمایز) بود.

مواد و روش ها: نمونههای این پژوهش را 277 نفر از دانشآموزان 12 تا 13 تشکیل میدادند. این افراد با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA) و نقش جنسی کودکان (CSRI) را تکمیل کردند.

یافته ها :نتایج براساس آزمون همبستگی تی و تحلیل واریانس نشان داد زنانگی با اضطراب اجتماعی و ابعادشناختی و رفتاری آن رابطه مثبت معنیدار و مردانگی با این متغیرها رابطه منفی معنادار دارد (05/0>P). همچنین میانگین نمرههای اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در گروه دارای سنخ جنسیتی زنانه بهطورمعنیداری بیشاز گروههای دیگر (مردانه و آندروژن و نامتمایز) بود (05/0>P). این درحالی است که نمرات اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در دو جنس (مذکر و مؤنث) تفاوت معناداری نداشت.

نتیجه گیری :طرحوارههای نقش جنسیتی میتواند به عنوان عوامل مرتبط با اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در نوجوانانی مدنظر قرار گیرد.

متن کامل [PDF 3824 kb]   (765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb