اهداف :مطالعات نشان میدهد اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات شایع دوره نوجوانی است. از میان عوامل اثرگذار بر این اختلال، بررسی جنس (مذکر یا مؤنث) نتایج متناقضی را نشان میدهد؛ درحالیکه رابطه نقش جنسیتی با برخی از اختلالات اضطرابی تأیید شده است. ازاینرو هدف مطالعه حاضر مقایسه اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در انواع جنس و نقش جنسیتی (زنانه، مردانه، آندروژنی و نامتمایز) بود.
مواد و روش ها: نمونههای این پژوهش را 277 نفر از دانشآموزان 12 تا 13 تشکیل میدادند. این افراد با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA) و نقش جنسی کودکان (CSRI) را تکمیل کردند.
یافته ها :نتایج براساس آزمون همبستگی تی و تحلیل واریانس نشان داد زنانگی با اضطراب اجتماعی و ابعادشناختی و رفتاری آن رابطه مثبت معنیدار و مردانگی با این متغیرها رابطه منفی معنادار دارد (05/0>P). همچنین میانگین نمرههای اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در گروه دارای سنخ جنسیتی زنانه بهطورمعنیداری بیشاز گروههای دیگر (مردانه و آندروژن و نامتمایز) بود (05/0>P). این درحالی است که نمرات اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در دو جنس (مذکر و مؤنث) تفاوت معناداری نداشت.
نتیجه گیری :طرحوارههای نقش جنسیتی میتواند به عنوان عوامل مرتبط با اضطراب اجتماعی و ابعاد شناختی و رفتاری آن در نوجوانانی مدنظر قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |