هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواننمایشگری بر بهبود مهارتهای اجتماعی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر معتاد بهاینترنت در دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش: در یک طرح نیمه آزمایشی، 36 دانشجوی دختر که بهصورت دردسترس نمونهگیری شده بودند به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای گروه آزمایش ده جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد رواننمایشگری اجرا شد. برای ارزیابی اعتیاد بهاینترنت و مهارتهای اجتماعی به ترتیب از مقیاس اعتیاد بهاینترنت یانگ و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی بهره گرفته شد. تأثیر مداخله انجامشده به کمک پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه ارزیابی شد. دادهها به کمک آزمونهای آماری ضریب همبستگی وآزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: مهارتهای اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بهطور معنیداری (001/0p<) افزایش و میانگین نمرههای اعتیاد به اینترنت گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری (001/0p<) کاهش یافت. نتیجهگیری: تعاملهای افراد درگروههای رواننمایشگری، مطرحکردن مسئله در گروه و دستیابی به راه حل نهایی توسط شخص از عوامل مؤثر در اثربخشی این مداخله است. همچنین میتوان رویکرد رواننمایشگری را مداخلهای مؤثر برای افزایش مهارتهای اجتماعی برای معتادان بهاینترنت دانست.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |