هدف: کشف مفاهیم محوری رضایتمندی، تعیین راهکارهای پیشنهادی، راهبردهای نهایی و ترسیم فرآیند ارتقای رضایتمندی مراجعان به کلینیک مشاوره کودکان و نوجوانان. روش: در این پژوهش کیفی، از روش پژوهش سهوجهی در دو فاز استفاده شد: در فاز اول روش پژوهش پدیدارشناختی و در فاز دوم روش بحث گروهی و روش دلفی. جامعه این پژوهش را مراجعان (16 نفر) و کارکنان درمانی (هشت نفر) کلینیک مشاوره کودکان و نوجوانان شریعتی اصفهان تشکیل میدادند. یافتههای پژوهش با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در مجموع 834 کد مفهومی استخراج و سپس این مفاهیم در 130 ساختار مفهومی رضایتمندی طبقهبندی شدند. در سطح سوم طبقهبندی، این موارد بر حسب ویژگیهای مشترک در 30 گروه موضوعی جای گرفتند. راهکارهای پیشنهادی بهدستآمده از بحث گروهی و راهبردهای تأمین رضایتمندی در 18 بند تنظیم شدند. نتیجهگیری: در مجموع 18 راهبرد تدوین شد که میتوان به مواردی مانند تشکیل کمیته جمعآوری اطلاعات، تدوین برنامه مستمر درمانهای غیردارویی، گسترش مراکز مشاوره مشابه، برگزاری کلاسهای آموزشی جهت والدین، نظمبخشیدن به برنامههای روزانه، حضور بیشتر تیم درمان و لزوم رعایت حقوق بیماران اشاره کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |