دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1384 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 425-419 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaoddini H, Shafizadeh N. The Epidemiology of Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Conduct Disorder in Elementary School children in the City of Sirjan. IJPCP 2006; 11 (4) :419-425
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-47-fa.html
ضیاء‌الدینی حسن، شفیع‌زاده ناهید. همه‌گیرشناسی اختلال بیش‌فعالی با کمبود توجه و اختلال سلوک در دانش‌آموزان دبستانی شهر سیرجان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1384; 11 (4) :419-425

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-47-fa.html


1- ، E-mail: h_ziaaddini@yahoo.com
چکیده:   (15155 مشاهده)
 

چکیده

مقدمه: نظر به پیامدهای زیانبار بیش‌فعالی در زندگی اجتماعی و فردی، این پژوهش با هدف همه‌گیرشناسی اختلال بیش‌فعالی و اختلال سلوک در کودکان دبستانی 7 تا 11 ساله شهرستان سیرجان انجام شد.

روش:این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه پژوهش، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر سیرجان در سال تحصیلی 79-1378بودند. آزمودنی‌ها را 322 پسر و 334 دختر تشکیل دادند. نمونه‌گیری به‌روش خوشه‌ای- تصادفی  انجام شد. داده‌ها به‌کمک پرسش‌نامه راتر گردآوری و به‌کمک آزمون آماری2c، تحلیل واریانس و آزمون t تحلیل شدند.

یافته‌ها:اختلال بیش‌فعالی با کمبود توجه در هر دو پرسش‌نامه آموزگار و پرسش‌نامه والدین در پسران 6/8% و در دختران 78/7% بود. پرسش‌نامه والدین راتر میزان اختلال سلوک را در دختران 7/8% و در پسران 1/13% نشان داد. تفاوت میزان شیوع در دو جنس از نظر آماری معنی‌دار بود. نتایج به‌دست آمده از پرسش‌نامه آموزگار نیز میزان اختلال سلوک را در دختران 5/19% و در پسران 3/29% نشان داد.

نتیجه‌گیری: به‌طور کلی میزان شیوع اختلال بیش‌فعالی با کمبود توجه و اختلال سلوک در دانش‌آموزان دبستانی مورد بررسی بالاست و با یافته‌های سایر بررسی‌ها هم‌سویی دارد.

متن کامل [PDF 218 kb]   (3701 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1385/11/29 | انتشار: 1384/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb