اهداف گونههای مختلفی از رسانه در دنیا دردسترس است. مفهوم زیبایی و جذابیت یکی از مهمترین مفاهیمی است که از طریق رسانه ترویج میشود. مواجهه با شبکههای اجتماعی به روشهای مختلفی مؤثر است. مطالعه حاضر به بررسی تأثیر رسانه بر عزتنفس، عزت بدن و اضطراب متمرکز بر بدن میپردازد.
مواد و روش ها مطالعه حاضر آزمایشی است. از طراحی آزمایشی عامل آمیخته با پیشآزمایش و پسآزمایش 2×3×2 استفاده شد تا رابطه بین متغیرهای تحقیق بررسی شود. دختران و پسرانی که در تحقیق شرکت کردند بهصورت آزمایشی تحت تأثیر تصاویر رسانهای قرار گرفتند. شرکتکنندگان به 3 گروه تقسیم شدند: گروه آزمایشی1، گروه آزمایشی2 و گروه کنترل.
یافته ها یافتههای مطالعه حاضر گرایش به رسانه در بهوجود آمدن آثار مخرب بر عزتنفس و عزت بدن جوانان را تأیید کرد. ویژگی چشمگیر مطالعه حاضر این بود که عزتنفس پایین پس از مواجهه با تصاویر رسانهای در مردان در مقایسه با زنان رایجتر است. در مقابل، در زنان عزت بدن منفیتری نسبت به مردان رایج بود. از طرف دیگر، شرکتکنندگان مرد امتیاز پایینتری در اضطراب متمرکز بر بردن نسبت به زنان به دست آوردند.
نتیجه گیری ازآنجاییکه تنها چند سالی است که رسانهها در پاکستان بدون محدودیت است، تأثیر آن بر مردم هنوز ارزیابی نشده است. زمانی که جوانان (دختر و پسر) با تصاویر ایدئال رسانهای مواجه میشوند، ظاهر خود را با تصاویر ایدئال رسانهای مقایسه میکنند که به عزتنفس و عزت بدن پایینتری منجر میشود. رسانه تأثیر مروجگرایانهای بر سلامت فیزیکی وظاهر دانشجویان داشته است. دانشجویان بدنهای خود را با نقطهنظر کالاانگاری بررسی میکنند و از ظاهر فیزیکی خود ناراضی هستند که منجر به افزایش اضطراب متمرکز بر بدنشان میشود و درنهایت به اختلالهای متعدد مرتبط با بدن منتهی میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |