XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- دکترای حرفه‌ای پزشکی، ام‌پی‌اچ، دکتری تخصصی روان‌شناسی و استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، sayedalimarashi@scu.ac.ir
3- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (453 مشاهده)
هدف: پژوهش تعیین اثر بخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تقویت معناداری زندگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکانِ مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی شهر اهواز در سال تحصیلی 1398-1397 تشکیل می‌‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 30 نفر از مادرانی که نمره‌های بهزیستی روان‌شناختی و معناداری زندگی‌شان یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین نمونه اولیه بود، انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند؛ سپس طرح مداخله برای گروه آزمایش اجرا شد. برای جمع‌آوری داده از فرم 84 سؤالی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسش‌نامه معنا‌داری زندگی استیگر استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون آماری تحلیل کواریانس مود تجریه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس چند‌متغیری در گروه‌های آزمایشی و گواه نشان می‌دهد که این گروه‌ها حداقل در یکی از متغیرهای وابسته با یکدیگر تفاوت معنی‌داری دارند. نسبت F تحلیل کوواریانس تک متغیری برای متغیر بهزیستی روان‌شناختی (48/32 F = و 0/001  P) و برای متغیر معناداری زندگی (51/32 F = و 0/001  P) به‌دست‌آمد. به علاوه،  نسبت F تحلیل کوواریانس تک متغیری برای متغیر بهزیستی روان‌شناختی (45/61 F = و 0/001 P ) و برای متغیر معناداری زندگی (33/60 F = و 0/001 P ) به دست آمد. لذا در متغیرهای وابسته (بهزیستی روان‌شناختی و معناداری زندگی) بین گروه‌های آزمایشی و گواه در مرحله پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی‌داری مشاهده شد.
نتیجه گیری: یافته‌ها نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت به شکل معناداری منجر به بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تقویت معناداری زندگی گردید. یک دوره پیگیری چهار هفته نیز تغییرات درمانی را پایدار نشان داد. بنابراین، می‌‌تواند نتیجه گرفت که درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تقویت معناداری زندگی مادران داری کودک مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی مؤثر است و این روش درمانی به‌عنوان یک درمان مفید برای ارتقای سطح بهزیستی روان‌شناختی و معناداری زندگی، به درمان‌گران پیشنهاد می‌‌شود.
متن کامل [PDF 2656 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/5/15 | پذیرش: 1400/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb