دوره 27، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 317-302 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi P, Masjedi A, Jafari M. Effect of Computer Games on Working Memory, Visual Memory, and Executive Functions of the Elderly. IJPCP. 2021; 27 (3) :302-317
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3215-fa.html
مرادی پروشا، مسجدی عباس، جعفری مهدی. تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر بهبود حافظه کاری، حافظه دیداری و کنترل عملکرد اجرایی سالمندان شهر تهران. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1400; 27 (3) :317-302

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3215-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت‌روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، dr.mahdijafari@mailfa.com
چکیده:   (1259 مشاهده)
اهداف: از جمله تغییرات مبتنی بر سن در سالمندی، کاهش توانمندی‌های شناختی است. نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که بازی‌های کامپیوتری تأثیرات مثبتی بر توانایی شناختی دارد. به همین دلیل هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر بهبود حافظه کاری، حافظه دیداری و کنترل عملکرد اجرایی سالمندان شهر تهران است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان 60 تا 75 سال عضو سراهای محله شهر تهران است. برای انتخاب نمونه چهار سرای محله در مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. انتخاب نمونه‌های مورد نظر به روش نمونه‌گیری: هدفمند بود. چهل نفر از این افراد پس از انجام مصاحبه گزینش و به روش گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. از گروه آزمایش خواسته شد که طی روندی 15 جلسه‌ای و یک‌ساعته، بازی رایانه‌ای لوموسیتی را انجام دهند و گروه کنترل هیچ بازی کامپیوتری را طی این مدت انجام نداد. داده‌ها طی دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون جمع‌آوری شدند. از درصد و توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد برای پردازش اطلاعات توصیفی و از آزمون پارامتریک تحلیل کوواریانس (چندمتغیره) برای تحلیل‌های استنباطی استفاده شد.
یافته ها: بازی‌های رایانه‌ای اثر معناداری بر بهبودی حافظه کاری، حافظه دیداری و کنترل عملکرد اجرایی سالمندان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل داشته است (P>0/05).
نتیجه گیری: انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به بهبودی حافظه و عملکردهای شناختی سالمندان کمک کند. به همین دلیل توصیه می‌شود در آسایشگاه‌های سالمندان و مراکز مربوطه از این بازی‌ها برای توان‌بخشی این افراد استفاده شود.
متن کامل [PDF 5033 kb]   (632 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/2/8 | پذیرش: 1399/7/9 | انتشار: 1400/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb