XML English Abstract Print


1- فوق لیسانس روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران، ایران
2- استادیار روانشناسی بالینی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استادیار روانشناسی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، drmjafari@sbmu.ac.ir
چکیده:   (111 مشاهده)
مقدمه و هدف :  از جمله تغییرات مبتنی بر سن در سالمندی، کاهش توانمندی های شناختی است. نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که بازی های کامپیوتری تاثیرات مثبتی بر توانایی شناختی دارد. به همین دلیل هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر بهبود حافظه کاری، حافظه دیداری و کنترل عملکرد اجرایی سالمندان شهر تهران می باشد.
روش : پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است که روی 40 نفر از سالمندان شهر تهران که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند انجام شد. شرکت کنندگان پس از بررسی معیارهای ورود و مصاحبه بالینی توسط پژوهشگر با استفاده از گمارش تصادفی در یکی از گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. از گروه آزمایش خواسته شد که طی روندی 15 جلسه­ای یک ساعته بازی رایانه­ای لوموسیتی را انجام دهند و گروه کنترل هیچ بازی کامپیورتری را طی این مدت انجام نداد. داده ها طی دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری شدند. سپس داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS ویرایش 25 تحلیل شد.
یافته ها : بازی های رایانه­ای اثر معناداری بر بهبودی حافظه کاری، حافظه دیداری و کنترل عملکرد اجرایی سالمندان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل داشته است(05/0>p).
بحث و نتیجه گیری: انجام بازی های رایانه ای می تواند به بهبودی حافظه و عملکرهای شناختی سالمندان کمک کند به همین دلیل توصیه می­شود در آسایشگاه های سالمندان و مراکز مربوطه از این بازی ها برای توانبخشی این افراد استفاده شود.
متن کامل [PDF 1602 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/2/8 | پذیرش: 1399/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb