اهداف مطالعه حاضر به بررسی سهم هر یک از ابعاد نابهنجار شخصیتی معرفی شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی- ویرایش پنجم، در پیشبینی ابعاد ناگویی هیجانی میپردازد.
مواد و روش ها در سال تحصیلی 92-93، از بین دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان رامسر، یک نمونه 250 نفری انتخاب شد که با استفاده از پرسشنامه شخصیت براساس DSM- 5 و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها بهوسیله نرمافزار آماری SPSS18 و به روش رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها یافتهها حاکی از این بود که بین ناتوانی در شناسایی هیجان و عاطفه منفی (28/0r=)، مهارگسیختگی (20/0r=) و روانپریشخویی (16/0r=) روابط معنیداری وجود دارد. بین ناتوانی در توصیف هیجان با عاطفه منفی (19/0r=)، گسلش (14/0r=)، مهارگسیختگی (16/0r=) و روانپریشخویی (27/0r=) و همچنین بین تفکر عینی با تمام ابعاد نابهنجار شخصیت (عاطفه منفی منفی (74/0r=)، گسلش (59/0r=)، مخالفت ورزی (57/0r=)، مهار گسیختگی (51/0r=) و روانپریش خویی (56/0r=) رابطه مثبت و معنیدار (01/0>P) وجود دارد. این ابعاد شخصیتی میتوانند عامل مؤثری در پیشبینی ناگویی هیجانی به شمار آیند.
نتیجه گیری با توجه به همبستگیهای به دست آمده بین ابعاد ناگویی هیجانی و ابعاد نابهنجار شخصیت، شایسته است همآیندی این دو متغیر در فرایند سببشناسی و درمان اختلالهای شخصیتی و هیجانی، مورد توجه قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |