اهداف هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در دوگروه از کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی دارای اضطراب یا فاقد اضطراب بود.
مواد و روش ها در این مطالعه مقطعی-مقایسهای، 15 کودک و نوجوان مبتلا به بیشفعالی/ نقص توجه بدون اضطراب و 15 کودک و نوجوان مبتلای دارای اضطراب، از بین بیماران مراجعهکننده به مراکز روانپزشکی سه منطقه تهران (مناطق یک، سه و نُه) و با توجه به نتایج حاصل از تکمیل مصاحبه نیمه ساختاریافته تشخیص اختلالات روانپزشکی کودک ونوجوان (K-SADS)، پرسشنامه کانرز-فرم والد و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) انتخاب شدند. سپس آزمونهای برج لندن و ویسکانسین در دو گروه اجرا شدند و نتایج حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها یافتهها نشان دادند که میان کارکردهای اجرایی مغز کودکان (قدرت حل مسأله و تصمیمگیری؛ انعطافپذیری ذهنی و تفکر انتزاعی؛ قدرت مهار و تکانشگری) دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و دارای نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اضطراب، تفاوت وجود دارد (05/0=p).
نتیجه گیری اضطراب بیمارگون موجب کاهش خطرپذیری، عدم مپهار و تکانشگری در افراد دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میشود و تفکر انتزاعی را بهبود میبخشد. اما در قدرت تصمیمگیری و حل مسأله این افراد، اختلال جدی ایجاد میکند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |