1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد ، Email:bmahram@um.ac.ir
3- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (9034 مشاهده)
اهداف هدف از این مطالعه، ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود.
مواد و روش ها روش پژوهش حاضر، از نوع همبستگی بود و جامعه پژوهش آن را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94ـ1393 تشکیل میدادند. مقیاس تهیهشده این مطالعه، در دو مرحله مقدماتی و نهایی اجرا شد: در مرحله اجرای مقدماتی، ابتدا ابزار روی صد نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری دردسترس اجرا شد. سپس در مرحله اجرای نهایی، ابزار روی چهارصد نفر از دانشجویان اجرا شد که با روش نمونهگیری سهمیهای برحسب جنسیت و رشته تحصیلی انتخاب شده بودند. دادهها، به کمک نسخه بیستم نرمافزار آماری SPSS و با روش تحلیل عاملی تحلیل شد. روایی مقیاس، ازطریق شیوههای داوری متخصصان و روایی همگرا و واگرا و تحلیل عاملی و همچنین پایایی مقیاس، با کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی بهدست آمد.
یافته ها یافتهها نشان داد که تحلیل عاملی، تنها از یک عامل حمایت میکند. درنهایت، چهل عبارت انتخاب شد که روی هرعبارت حداقل بار عاملی، 3/0 داشت. روایی همگرا و واگرای ابزار، ازطریق مطالعه همبستگی با آزمونهای اضطراب حالت و صفت اشپیلبرگر و عزتنفس کوپر اسمیت بررسی شد. میزان همبستگی بین عزتنفس و اضطراب از پژوهش، 63/0- و میزان همبستگی بین اضطراب حالت و صفت اشپیلبرگر و اضطراب از پژوهش، 65/0 مشاهده شد. پایایی مقیاس ازطریق آلفای کرونباخ، 87/0 و از روش بازآزمایی با یک هفته فاصله از اجرای مقدماتی، 76/0 مشاهده شد.
نتیجه گیری نتایج نشان داد که مقیاس اضطراب از پژوهش، از روایی و پایایی درخورتوجهی برخوردار است و میتواند در بخش تحقیقاتی و مشاورهای بهکار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1395/6/26 | پذیرش: 1395/10/15 | انتشار: 1396/1/12