دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1396 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 78-93 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Booreng F, Mahram B, Kareshki H. Construction and Validation of a Scale of Research Anxiety for Students. IJPCP. 2017; 23 (1) :78-93
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2423-fa.html
غلامی بورنگ فاطمه، مهرام بهروز، کارشکی حسین. ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1396; 23 (1) :78-93

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2423-fa.html


1- کارشناسارشد تحقیقات آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
2- دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد ، Email:bmahram@um.ac.ir
3- دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1999 مشاهده)
اهداف هدف از این مطالعه، ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود.
مواد و روشها روش پژوهش حاضر، از نوع همبستگی بود و جامعه پژوهش آن را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94ـ1393 تشکیل میدادند. مقیاس تهیهشده این مطالعه، در دو مرحله مقدماتی و نهایی اجرا شد: در مرحله اجرای مقدماتی، ابتدا ابزار روی صد نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری دردسترس اجرا شد. سپس در مرحله اجرای نهایی، ابزار روی چهارصد نفر از دانشجویان اجرا شد که با روش نمونهگیری سهمیهای برحسب جنسیت و رشته تحصیلی انتخاب شده بودند. دادهها، به کمک نسخه بیستم نرمافزار آماری SPSS و با روش تحلیل عاملی تحلیل شد. روایی مقیاس، ازطریق شیوههای داوری متخصصان و روایی همگرا و واگرا و تحلیل عاملی و همچنین پایایی مقیاس، با کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی بهدست آمد.
یافتهها یافتهها نشان داد که تحلیل عاملی، تنها از یک عامل حمایت میکند. درنهایت، چهل عبارت انتخاب شد که روی هرعبارت حداقل بار عاملی، 3/0 داشت. روایی همگرا و واگرای ابزار، ازطریق مطالعه همبستگی با آزمونهای اضطراب حالت و صفت اشپیلبرگر و عزتنفس کوپر اسمیت بررسی شد. میزان همبستگی بین عزتنفس و اضطراب از پژوهش، 63/0- و میزان همبستگی بین اضطراب حالت و صفت اشپیلبرگر و اضطراب از پژوهش، 65/0 مشاهده شد. پایایی مقیاس ازطریق آلفای کرونباخ، 87/0 و از روش بازآزمایی با یک هفته فاصله از اجرای مقدماتی، 76/0 مشاهده شد.
نتیجهگیری نتایج نشان داد که مقیاس اضطراب از پژوهش، از روایی و پایایی درخورتوجهی برخوردار است و میتواند در بخش تحقیقاتی و مشاورهای بهکار گرفته شود.
 
متن کامل [PDF 6051 kb]   (1104 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (718 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb