Mohammadkhani P, Mohammadi L, Azadmehr H, Taghizadeh S, Baharloo D. Effectiveness of Guided Adolescent Problem Solving on Craving, Attitude Toward Drug Abuse and Coping Strategies in Adolescents with Substance Abuse. IJPCP 2015; 21 (1) :26-36
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2363-fa.html
محمدخانی پروانه، محمدی لیلا، آزادمهر هدیه، تقیزاده سمیه، بهارلو درسا. اثربخشی حل مسأله هدایتشده نوجوان بر ولع، باورها و روشهای مقابلهای نوجوانان سوء مصرفکننده مواد . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1394; 21 (1) :26-36
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2363-fa.html
1- دکترای روانشناسی، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد
2- دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان - انستیتو روانپزشکی تهران. تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، کوچه شهید منصوری، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران. دورنگار: 66506853-021 ، E-mail:leila.mohamadi36@yahoo.com
3- دکترای روانشناسی، دانشگاه هایدلبرگ آلمان
4- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی
5- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان - انستیتو روانپزشکی تهران
چکیده: (10094 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این پرسش انجام شد که آیا مداخله حل مسأله هدایتشده، بر کاهش ولع مصرف، باورهای مربوط به مواد و سبک مقابلهای در نوجوانان سوء مصرفکننده مواد مؤثر است؟ روش: در یک طرح شبهتجربی پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد، 30 نفر از نوجوانانی که بهدلیل رفتار بزهکارانه، ساکن کانون اصلاح و تربیت تهران بودند، همتا شدند و هر جفت بهطور تصادفی در یکی از گروههای آزمایش یا شاهد قرار گرفتند. تمام این نوجوانان در یک سال گذشته سابقه مصرف دست کم یک ماده را داشتند. برای ارزیابی این افراد از ابزارهای راهبردهای مقابلهای (CS)، پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد (DBQ)، پرسشنامه ولع مصرف (CAQ) و تشخیص آزمایشگاهی استفاده شد. در گروه آزمایش، مداخله حل مسأله هدایتشده نوجوان، در 5 هفته پیاپی، هر هفته یک جلسه ارائه شد. در هر جلسه، 90 دقیقه به مداخله و 30 دقیقه به ارزیابیها اختصاص داشت. سه هفته بعد از آخرین جلسه مداخله، دوباره برای هر دو گروه آزمایش و شاهد پسآزمون اجرا شد. برای تحلیل دادهها از آزمون معناداری بالینی شاخص تغییر پایا و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها: در گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد، ولع مصرف و باورهای مربوط به مواد کاهش معنادار بالینی و سبک مقابلهای ابراز هیجانی کاهش معنادار آماری نشان داد. نتیجهگیری: مداخله حل مسأله هدایتشده نوجوان بر بهبود سبکهای مقابلهای نوجوانان دچار سوء مصرف مواد مؤثر است. ابراز هیجانی نقش محوری در کاهش ولع مصرف و باورهای مصرف مواد دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1394/7/12 | پذیرش: 1394/7/12 | انتشار: 1394/7/12