دوره 21، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 26-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadkhani P, Mohammadi L, Azadmehr H, Taghizadeh S, Baharloo D. Effectiveness of Guided Adolescent Problem Solving on Craving, Attitude Toward Drug Abuse and Coping Strategies in Adolescents with Substance Abuse. IJPCP. 2015; 21 (1) :26-36
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2363-fa.html
محمدخانی پروانه، محمدی لیلا، آزادمهر هدیه، تقی‌زاده سمیه، بهارلو درسا. اثربخشی حل مسأله هدایت‌شده نوجوان بر ولع، باورها و روش‌های مقابله‌ای نوجوانان سوء‌ مصرف‌کننده مواد . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1394; 21 (1) :26-36

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2363-fa.html


1- دکترای روانشناسی، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد
2- دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان - انستیتو روانپزشکی تهران. تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، کوچه شهید منصوری، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران. دورنگار: 66506853-021 ، E-mail:leila.mohamadi36@yahoo.com
3- دکترای روانشناسی، دانشگاه هایدلبرگ آلمان
4- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی
5- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان - انستیتو روانپزشکی تهران
چکیده:   (6212 مشاهده)

 

هدف: پژوهش حاضر با هدف پاسخ‌گویی به این پرسش انجام شد که آیا مداخله حل مسأله هدایت‌شده، بر کاهش ولع مصرف، باورهای مربوط به مواد و سبک مقابله‌ای در نوجوانان سوء‌ مصرف‌کننده مواد مؤثر است؟ روش: در یک طرح شبه‌تجربی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه شاهد، 30 نفر از نوجوانانی که به‌دلیل رفتار بزهکارانه، ساکن کانون اصلاح و‌ تربیت تهران بودند، همتا شدند و هر جفت به‌طور تصادفی در یکی از گروه‌های آزمایش یا شاهد قرار گرفتند. تمام این نوجوانان در یک سال گذشته سابقه مصرف دست کم یک ماده را داشتند. برای ارزیابی این افراد از ابزارهای راهبرد‌های مقابله‌ای (CS)، پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد (DBQ)، پرسشنامه ولع مصرف (CAQ) و تشخیص آزمایشگاهی استفاده شد. در گروه آزمایش، مداخله حل مسأله هدایت‌شده نوجوان، در 5 هفته پیاپی، هر هفته یک جلسه ارائه شد. در هر جلسه، 90 دقیقه به مداخله و 30 دقیقه به ارزیابی‌ها اختصاص داشت. سه هفته بعد از آخرین جلسه مداخله، دوباره برای هر دو گروه آزمایش و شاهد پس‌آزمون اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون معناداری بالینی شاخص تغییر پایا و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها: در گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد، ولع مصرف و باورهای مربوط به مواد کاهش معنادار بالینی و سبک مقابله‌ای ابراز هیجانی کاهش معنادار آماری نشان داد. نتیجه‌گیری: مداخله حل مسأله هدایت‌شده نوجوان بر بهبود سبک‌های مقابله‌ای نوجوانان دچار سوء‌ مصرف مواد مؤثر است. ابراز هیجانی نقش محوری در کاهش ولع مصرف و باورهای مصرف مواد دارد.      
متن کامل [PDF 502 kb]   (1798 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb