1- دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه. ارومیه، خیابان والفجر، روبروی صدا و سیما، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی. دورنگار: 33369716-044 ، f.michaeli.manee@gmail.com : E-mail
2- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
چکیده: (6408 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه بررسی صحت قدرت پیشبینیکنندگی متغیرهای شناختی- اجتماعی رضایت از زندگی در دانشجویان بود. روش: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی 460 نفر (243 دختر و 217 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. در این مطالعه متغیرهای منابع و حمایتهای محیطی، عاطفه مثبت، انتظارات خودکارآمدی، انتظارات پیامد، پیشروی هدف و رضایت تحصیلی متغیر پیشبین و رضایت از زندگی متغیر ملاک بودند که آزمونهای هر یک اجرا شدند. دادهها با روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل (Linear Structural Relations) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان دادند برازش مناسبی با مدل نظری شناختی- اجتماعی وجود داشته و متغیرهای مورد نظر این مدل پیشبینیکنندههای مناسبی برای رضایت از زندگی در نمونه بود. از بین پیشبینیکنندهها، منابع و حمایتهای محیطی نیرومندترین پیشبینیکننده و بالاترین ضریب مسیر به رضایت از زندگی تعلق داشت. نتیجهگیری: نتایج از ساختار نظری مدل شناختی اجتماعی رضایت از زندگی و صحت پیشبینیکنندههای آن حمایت کردند. تمام مسیرهای علّی به طرف رضایت از زندگی مثبت و معنی دار بوده و متغیرهای شناختی- اجتماعی قادرند رضایت از زندگی در دانشجویان را تبیین و پیشبینیکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1394/4/2 | پذیرش: 1394/4/2 | انتشار: 1394/4/2