دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 349-362 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Michaeli Manee F, Fasihani Far S. The Study of Socio-Cognitive Predictors of Life Satisfaction in University Students . IJPCP. 2015; 20 (4) :349-362
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2301-fa.html
میکائیلی منیع فرزانه، فصیحانی‌فر سارا. بررسی پیش‌بینی‌کننده‌های شناختی اجتماعی رضایت از زندگی در دانشجویان . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1393; 20 (4) :349-362

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2301-fa.html


1- دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه. ارومیه، خیابان والفجر، روبروی صدا و سیما، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی. دورنگار: 33369716-044 ، f.michaeli.manee@gmail.com : E-mail
2- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (3808 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه بررسی صحت قدرت پیش‌بینی‌کنندگی متغیرهای شناختی- اجتماعی رضایت از زندگی در دانشجویان بود. روش: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی 460 نفر (243 دختر و 217 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب و در مطالعه شرکت  کردند. در این مطالعه متغیرهای منابع و حمایت‌های محیطی، عاطفه مثبت، انتظارات خودکارآمدی، انتظارات پیامد، پیشروی هدف و رضایت تحصیلی متغیر  پیش‌بین و رضایت از زندگی متغیر ملاک بودند که آزمون‌های هر یک اجرا شدند. داده‌ها با روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل (Linear Structural Relations) تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند برازش مناسبی با مدل نظری شناختی- اجتماعی وجود داشته و متغیرهای مورد نظر این مدل پیش‌بینی‌کننده‌های مناسبی برای رضایت از زندگی در نمونه بود. از بین پیش‌بینی‌کننده‌ها، منابع و حمایت‌های محیطی نیرومندترین پیش‌بینی‌کننده و بالاترین ضریب مسیر به رضایت از زندگی تعلق داشت. نتیجه‌گیری: نتایج از ساختار نظری مدل شناختی اجتماعی رضایت از زندگی و صحت پیش‌بینی‌کننده‌های آن حمایت کردند. تمام مسیرهای علّی به طرف رضایت از زندگی مثبت و معنی دار بوده و متغیرهای شناختی-  اجتماعی قادرند رضایت از زندگی در دانشجویان را تبیین و پیش‌بینی‌کنند.


متن کامل [PDF 489 kb]   (1675 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb