به منظور ارزیابی تأثیر سوگ آسیب شناختی و بهنجار در شیوع اختلالهای روانی نوجوانان، 164 دانش آموز در مقطع راهنمایی و دبیرستان با استفاده از یک پرسشنامه سوگ و پرسشنامه اختلالهای روانی مورد بررسی قرار گرفتند. 83 نفر از آنان مرگ یکی از افراد خانواده (بیشتر پدر) را تجربه کرده بودندو 81 نفر چنین تجربهآی نداشتند. به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از آزمون t و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: 1- آزمودنیهایی که تجربه داغدیدگی داشتند نمرات بالاتر یدر اختلال پس از استرس ضربهای، افکار وسواسی و تیکهای حرکتی بدست آوردند تا گروهی که این تجربه را نداشتند. 2- آزمودنیهایی که سوگ آسیب شناختی داشتندنمرات بالاتری در اختلال پس از استرس ضربهای، افکار وسواسی، تیکهای حرکتی و اختلال اضطراب تعمیم یافته بدست آوردند تا آزمودنیهایی که سوگ بهنجار داشتند. 3- آزمودنیهایی که تجربه مرگ پدر یا مادر را به علت حوادث و تصادف دشاتند نمرات بالاتری در اختلال ضدیت و نافرمانی بدست آوردند تا آزمودنیهایی که تجربه مرگ پدر یا مادر را به دلیل بیماری داشتند. 4- آزمودنیهایی که در سنین 7-2 سالگی رگ پدر یا مادر را تجربه کرده بودند نمرات بالاتری در اختلال بیش فعالی – کمبود توجه بدست آوردند تا گروهی که در نین دیگر این رویداد را تجربه نموده بودند. 5- با مقایسه پسران و خترانی که تجربه داغدیدگی داشتهاند، دختران نمرات بالاتری در اختلال ترسهای مرضی خاص اضطراب اجتماعی و پسران در اختلالهای بیش فعالی – کمبود توجه، اختلال سلوک و تیکهای صوتی بدست آوردند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |