دوره 3، شماره 1 و 2 - ( تابستان و پاييز 1376 )                   جلد 3 شماره 1 و 2 صفحات 40-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi Z, Akbarzadeh N, Hadjian F. The role of pathological and normal grief in the prevalence of mental disorders among adolescents. IJPCP 1997; 3 (1 and 2) :32-40
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1681-fa.html
خسروی زهره، اکبرزاده نسرین، حاجیان فاطمه. نقش سوگ آسیب شناختی و بهنجار در شیوع اختلالهای روانی نوجوانان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1376; 3 (1 و 2) :32-40

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1681-fa.html


1- عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا
2- . کارشناس ارشد روانشناسی
چکیده:   (14127 مشاهده)

به منظور ارزیابی تأثیر سوگ آسیب شناختی و بهنجار در شیوع اختلالهای روانی نوجوانان، 164 دانش آموز در مقطع راهنمایی و دبیرستان با استفاده از یک پرسشنامه سوگ و پرسشنامه اختلالهای روانی مورد بررسی قرار گرفتند. 83 نفر از آنان مرگ یکی از افراد خانواده (بیشتر پدر) را تجربه کرده بودندو 81 نفر چنین تجربه‌آی نداشتند. به منظور تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش از آزمون t و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: 1- آزمودنیهایی که تجربه داغدیدگی داشتند نمرات بالاتر یدر اختلال پس از استرس ضربه‌ای، افکار وسواسی و تیکهای حرکتی بدست آوردند تا گروهی که این تجربه را نداشتند. 2- آزمودنیهایی که سوگ آسیب شناختی داشتندنمرات بالاتری در اختلال پس از استرس ضربه‌ای، افکار وسواسی، تیکهای حرکتی و اختلال اضطراب تعمیم یافته بدست آوردند تا آزمودنیهایی که سوگ بهنجار داشتند. 3- آزمودنیهایی که تجربه مرگ پدر یا مادر را به علت حوادث و تصادف دشاتند نمرات بالاتری در اختلال ضدیت و نافرمانی بدست آوردند تا آزمودنیهایی که تجربه مرگ پدر یا مادر را به دلیل بیماری داشتند. 4- آزمودنیهایی که در سنین 7-2 سالگی رگ پدر یا مادر را تجربه کرده بودند نمرات بالاتری در اختلال بیش فعالی – کمبود توجه بدست آوردند تا گروهی که در نین دیگر این رویداد را تجربه نموده بودند. 5- با مقایسه پسران و خترانی که تجربه داغدیدگی داشته‌اند، دختران نمرات بالاتری در اختلال ترسهای مرضی خاص  اضطراب اجتماعی و پسران در اختلالهای بیش فعالی – کمبود توجه، اختلال سلوک و تیکهای صوتی بدست آوردند.

متن کامل [PDF 4230 kb]   (3409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/9/20 | انتشار: 1376/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb