دوره 15، شماره 3 - ( پاييز 1388 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 241-231 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aguilar-Vafaie M, Gharehbaghy F. Psychometric Properties of Persian Parent and Teacher Versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire in a Sample of Iranian Children. IJPCP 2009; 15 (3) :231-241
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-821-fa.html
آگیلار- وفایی مریم، قره‌باغی فاطمه. ویژگی‌‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1388; 15 (3) :231-241

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-821-fa.html


1- ، E-mail: fagh_1977@yahoo.com
چکیده:   (14292 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی بود. این مقیاس برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان طراحی شده است. روش: سنجش‌‌های مادران و آموزگاران در مورد 413 کودک 10 تا 12 ساله (193 پسر و 220 دختر) گرد‌آوری و ارزیابی شدند. به‌منظور تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی این مقیاس، تحلیل عاملی و همسانی درونی به‌کار گرفته شد. رابطه هر یک از زیرمقیاس ها با جنسیت، داده‌‌های هنجاری برای این گروه سنی و نقاط برش نیز محاسبه شدند. یافته‌‌ها: برای همه زیرمقیاس‌‌ها اعتبار متوسط رو به بالا به‌دست آمد، ولی از ساختار پنج عاملی اصلی مقیاس، حمایت نشد. نتایج نشانگر روایی مناسب گزارش‌های مادران و آموزگاران در روابط میان زیرمقیاس‌‌ها با یکدیگر بود. نمره کل مشکلات پسران هم در ارزیابی‌های مادران و هم در ارزیابی‌های آموزگاران به‌طور نسبی بیش از دختران بود. نتیجه‌گیری: فرم فارسی این مقیاس از یک ساختار سه‌عاملی با ویژگی‌های روان‌سنجی خوب برخوردار بود. هر چند استفاده از این مقیاس در پژوهش‌های روانشناسی روی  نمونه‌‌های کودکان ایرانی آن‌چنان مورد توجه قرار نگرفته، یافته‌‌های این پژوهش نشان‌دهنده ارزش معنی‌دار این مقیاس برای استفاده از آن در پژوهش‌های آتی است. 

متن کامل [PDF 252 kb]   (4413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1388/9/10 | انتشار: 1388/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb