هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تواناییها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی بود. این مقیاس برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان طراحی شده است. روش: سنجشهای مادران و آموزگاران در مورد 413 کودک 10 تا 12 ساله (193 پسر و 220 دختر) گردآوری و ارزیابی شدند. بهمنظور تعیین ویژگیهای روانسنجی این مقیاس، تحلیل عاملی و همسانی درونی بهکار گرفته شد. رابطه هر یک از زیرمقیاس ها با جنسیت، دادههای هنجاری برای این گروه سنی و نقاط برش نیز محاسبه شدند. یافتهها: برای همه زیرمقیاسها اعتبار متوسط رو به بالا بهدست آمد، ولی از ساختار پنج عاملی اصلی مقیاس، حمایت نشد. نتایج نشانگر روایی مناسب گزارشهای مادران و آموزگاران در روابط میان زیرمقیاسها با یکدیگر بود. نمره کل مشکلات پسران هم در ارزیابیهای مادران و هم در ارزیابیهای آموزگاران بهطور نسبی بیش از دختران بود. نتیجهگیری: فرم فارسی این مقیاس از یک ساختار سهعاملی با ویژگیهای روانسنجی خوب برخوردار بود. هر چند استفاده از این مقیاس در پژوهشهای روانشناسی روی نمونههای کودکان ایرانی آنچنان مورد توجه قرار نگرفته، یافتههای این پژوهش نشاندهنده ارزش معنیدار این مقیاس برای استفاده از آن در پژوهشهای آتی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |