دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 296-287 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabbari M, Shahidi S, Mootabi F. Effectiveness of Group Intervention based on Positive Psychology in Reducing Symptoms of Depression and Anxiety and Increasing Life Satisfaction in Adolescent Girls . IJPCP. 2015; 20 (4) :296-287
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2307-fa.html
جباری مهسا، شهیدی شهریار، موتابی فرشته. اثربخشی مداخله مثبت‌نگر گروهی درکاهش نشانه‌های افسردگی و اضطراب و افزایش میزان رضایت از زندگی دختران نوجوان . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1393; 20 (4) :296-287

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2307-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، بلوار دانشجو، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دورنگار: 22431688-021 ، jabari.mahsa@gmail.com
2- ) دکترای تخصصی روان‌شناسی بالینی، دانشیار گروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
3- ) دکترای تخصصی روان‌شناسی بالینی، استادیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی.
چکیده:   (6532 مشاهده)

 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله مثبت ­نگر گروهی درکاهش نشانه‌های افسردگی و اضطراب و افزایش میزان رضایت از زندگی دختران نوجوان انجام شد. روش: 31 دانش ­آموز 14 تا 15 ساله، با نشانه‌های خفیف تا متوسط افسردگی و اضطراب با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. آموزش ­های مثبت­ نگر طی 11 جلسه دو ساعته، به گروه آزمایش ارائه شد. نشانه‌های افسردگی و اضطراب توسط مقیاس 21 گویه‌ای افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و میزان رضایت از زندگی توسط مقیاس رضایت از زندگی (SWLS)، پیش و پس از مداخله و چهار و نُه ماه پس از اتمام مداخله اندازه‌گیری شد. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر استفاده شد. یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد درگروه آزمایش نسبت به کنترل، نشانه‌های افسردگی (87/11F=، 002/0p=)، اضطراب (31/9F=، 005/0p=) و استرس (62/12F=، 001/0p=) کاهش و میزان رضایت از زندگی (18/10F=، 003/0p=) افزایش داشت. تغییرات درون‌گروهی تمامی متغیرهای پژوهش در مرحله پیگیری چهار و نُه‌ماهه در مقایسه با مرحله پس‌آزمون معنادار نبود. نتیجه‌گیری: آموزش­های مثبت­ نگر باعث کاهش معنی‌دار افسردگی، اضطراب و استرس و افزایش معنی‌دار رضایت از زندگی می‌شود. بنابراین می­ توان آن را برای کاهش نشانه‌های پیش‌بالینی به‌کار برد.      
متن کامل [PDF 343 kb]   (3479 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb