مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت هویت ایدئولوژیکی و میانفردی نوجوانان دختر و پسر تهرانی و همچنین مقایسهی وضعیت و سبکهای هویتی آنان بود.
مواد و روشکار:این پژوهش پسرویدادی و از نوع مقطعی- توصیفی بوده است. 467 نوجوان تهرانی (235 دختر و 232 پسر) از چهار منطقهی آموزش و پرورش تهران در مقاطع سوم نظری و پیشدانشگاهی که به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند، بهکمک پرسشنامهی فرآیند هویت ایگو و پرسشنامهی سبک هویت مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها بهکمک آزمون آماری خیدو و تحلیل واریانس تحلیل گردیدند.
یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که نوجوانان تهرانی از نظر هویت ایدئولوژیکی و میانفردی بیشتر از همه در وضعیت مهلت مجاز و کمتر از همه در وضعیت اکتساب بودند. بین وضعیت هویت دختران و پسران تفاوت معنیدار دیده شد و همچنین بین سبکهای هویت با وضعیتهای هویتی نیز ارتباط معنیداری به دست آمد. سبک هویت نامتمایز/ اجتنابی بیشترین ارتباط را با وضعیت نامتمایز و سبک هویت هنجاری بیشترین ارتباط را با وضعیت تفویض اختیار و سبک هویت اطلاعاتی بیشترین ارتباط را با وضعیت اکتساب نشان دادند.
نتیجهگیری: نوجوانان تهرانی از نظر وضعیت هویتی کمتر در وضعیت اکتساب و یا سبک اطلاعاتی هستند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |