چکیده
هدف: اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است که میتواند موجب افت چشمگیر توانایی افراد در موقعیت سنجش یا امتحان گردد. پژوهش حاضر با هدف کارآزمایی تأثیر روشهای شناختی- رفتاری با شکل آموزش گروهی بر کاهش اضطراب امتحان نوجوانان پیشدانشگاهی شهر فسا (استان فارس) انجام شد. روش: 30 پسر و 30 دختر در چارچوب گروهدرمانی تکجنسی (پسران و دختران بهطور جداگانه، هر گروه 15 نفر) در 10 جلسه گروهدرمانی با روشهای شناختی- رفتاری شرکت نمودند. روشهای مداخلهای بهصورت آموزشی دربردارنده برنامه آموزش آرامش عضلانی و شناخت درمانی رویارویی با استرس بود. یافتهها: مقایسه یافتههای پیشآزمون و دو پسآزمون نشاندهنده کاهش اضطراب افراد تا حد یک سوم میزان اولیه بود که چنین تغییری تا دو ماه پس از قطع روش همچنان پایدار بود. این اثر در مورد دختران بیش از پسران بود. گروهدرمانی در افزایش نمرات اعتماد بهنفس شرکتکنندگان تأثیر چشمگیری داشته است (001/0p<). نتیجهگیری: روشهای گروهدرمانی به شیوه شناختی- رفتاری میتواند در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان پیشدانشگاهی مؤثر باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |