دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 63-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hagh-Shenas H, Bahredar M J, Rahman-Setayesh Z. A Clinical Trial for Reduction of Test Anxiety in a Group of Adolescents. IJPCP. 2009; 15 (1) :63-69
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-666-fa.html
حق‌شناس حسن، بهره‌دار محمدجعفر، رحمن ستایش زهرا. کارآزمایی کاهش اضطراب امتحان در گروهی از نوجوانان پیش‌دانشگاهی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1388; 15 (1) :63-69

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-666-fa.html


1- دكتراي تخصصي روانشناسي باليني و نوروپسيكولوژي، ، E-mail: haghsheh@sums.ac.ir
2- دانشجوي دوره دكتراي روانشناسی بالینی، بخش روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
3- کارشناس ارشد روانشناسی، بخش روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (9817 مشاهده)

چکیده

هدف: اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است که می‌تواند موجب افت چشم‌گیر توانایی افراد در موقعیت سنجش یا امتحان گردد. پژوهش حاضر با هدف کارآزمایی تأثیر روش‌های شناختی- رفتاری با شکل آموزش گروهی بر کاهش اضطراب امتحان نوجوانان پیش‌دانشگاهی شهر فسا (استان فارس) انجام شد. روش: 30 پسر و 30 دختر در چارچوب گروه‌درمانی تک‌جنسی (پسران و دختران به‌طور جداگانه، هر گروه 15 نفر) در 10 جلسه گروه‌درمانی با روش‌های شناختی- رفتاری شرکت نمودند. روش‌های مداخله‌ای به‌صورت آموزشی دربردارنده برنامه آموزش آرامش عضلانی و شناخت درمانی رویارویی با استرس بود. یافته‌ها: مقایسه یافته‌های پیش‌آزمون و دو پس‌آزمون نشان‌دهنده کاهش اضطراب افراد تا حد یک سوم میزان اولیه بود که چنین تغییری تا دو ماه پس از قطع روش هم‌چنان پایدار بود. این اثر در مورد دختران بیش از پسران بود. گروه‌درمانی‌ در افزایش نمرات اعتماد به‌نفس شرکت‌کنندگان تأثیر چشم‌گیری داشته است (001/0p<). نتیجه‌گیری: روش‌های گروه‌درمانی به شیوه شناختی- رفتاری می‌تواند در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی مؤثر باشد.

متن کامل [PDF 206 kb]   (2797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۳/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb