دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1387 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 403-394 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naveedy A. The Efficacy of Anger Management Training on Adjustment Skills of High School Male Students in Tehran. IJPCP 2009; 14 (4) :394-403
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-609-fa.html
نویدی احد. تأثیرآموزش مدیریت خشم بر مهارت‌های سازگاری پسران دوره متوسطه شهر تهران. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1387; 14 (4) :394-403

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-609-fa.html


، E-mail: snaveedy@yahoo.com
چکیده:   (12276 مشاهده)

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیرآموزش مدیریت خشم بر مهارت‌های سازگاری آن دسته از دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه که در زمینه مدیریت خشم کاستی‌های اساسی داشته و در اثر برون‌ریزی افراطی خشم، آمادگی پرخاشگری وخشونت داشته و یا زمینه‌های بیشتری برای ناسازگاری داشتند، انجام شد. روش: برای انجام این بررسی، پرسش‌نامه ابراز حالت- صفت خشم به‌عنوان یک ابزار سرند بر روی 170دانش‌آموز پایه‌های دوم و سوم دبیرستان اجرا شد. افرادی که بر پایه نمره‌های این آزمون در رتبه درصدی 75 و بالاتر قرار داشتند، به‌عنوان گروه هدف تعریف و از میان آنها 32 نفر به‌تصادف انتخاب و در دو گروه جای داده شدند و برنامه آموزش مدیریت خشم به‌عنوان عامل آزمایشی،  برای 16 عضوگروه آزمایش ارایه شد. برای اندازه‌گیری مهارت‌های سازگاری، از پرسش‌نامه سازگاری دانش‌آموزان بهره گرفته شد. برای پردازش داده‌ها، تحلیل کوواریانس وآزمون t به‌کار برده شد.یافته‌ها: نسبت F مشاهده‌شده از نظر آماری معنی‌دار بود (01/0p<) و پس از کنترل یا تعدیل سهم پیش‌آزمون، میانگین‌های دو گروه در نمره‌های پس‌آزمون تفاوت داشتند. این بررسی نشان داد که 58% تغییرات نمره‌های ناسازگاری افراد در پس‌آزمون به‌وسیله برنامه آموزش مدیریت خشم و نمره‌های ناسازگاری افراد در پیش‌آزمون تبیین می‌شود که نزدیک به 27% آن مربوط به سهم ویژه متغیر آزمایشی است. نتیجه‌گیری:  اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم می‌تواند، مهارت‌های آزمودنی‌ها را در زمینه سازگاری گسترش دهد و از شدت ناسازگاری آنان بکاهد.

متن کامل [PDF 286 kb]   (6529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1388/1/5 | انتشار: 1387/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb