چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیرآموزش مدیریت خشم بر مهارتهای سازگاری آن دسته از دانشآموزان پسر دوره متوسطه که در زمینه مدیریت خشم کاستیهای اساسی داشته و در اثر برونریزی افراطی خشم، آمادگی پرخاشگری وخشونت داشته و یا زمینههای بیشتری برای ناسازگاری داشتند، انجام شد. روش: برای انجام این بررسی، پرسشنامه ابراز حالت- صفت خشم بهعنوان یک ابزار سرند بر روی 170دانشآموز پایههای دوم و سوم دبیرستان اجرا شد. افرادی که بر پایه نمرههای این آزمون در رتبه درصدی 75 و بالاتر قرار داشتند، بهعنوان گروه هدف تعریف و از میان آنها 32 نفر بهتصادف انتخاب و در دو گروه جای داده شدند و برنامه آموزش مدیریت خشم بهعنوان عامل آزمایشی، برای 16 عضوگروه آزمایش ارایه شد. برای اندازهگیری مهارتهای سازگاری، از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان بهره گرفته شد. برای پردازش دادهها، تحلیل کوواریانس وآزمون t بهکار برده شد.یافتهها: نسبت F مشاهدهشده از نظر آماری معنیدار بود (01/0p<) و پس از کنترل یا تعدیل سهم پیشآزمون، میانگینهای دو گروه در نمرههای پسآزمون تفاوت داشتند. این بررسی نشان داد که 58% تغییرات نمرههای ناسازگاری افراد در پسآزمون بهوسیله برنامه آموزش مدیریت خشم و نمرههای ناسازگاری افراد در پیشآزمون تبیین میشود که نزدیک به 27% آن مربوط به سهم ویژه متغیر آزمایشی است. نتیجهگیری: اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم میتواند، مهارتهای آزمودنیها را در زمینه سازگاری گسترش دهد و از شدت ناسازگاری آنان بکاهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |