دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1387 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 388-380 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، E-mail: mzmotlagh@yahoo.com
چکیده:   (16969 مشاهده)

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر دلبستگی در کاهش علایم اختلال اضطراب جدایی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک بود. روش: این طرح پژوهشی  بر پایه طرح خط پایه چندگانه با ورود پله‌ای به درمان، اجرا و بررسی شدت علایم اضطرابی کودک به‌کمک یک پرسش‌نامه انجام شد. آزمودنی‌های پژوهش شش مادر و کودک دارای اختلال اضطراب جدایی بودند که به‌تصادف از میان مادران و کودکان مراجعه‌کننده به مهد‌های کودک منطقه هشت تهران به‌وسیله مصاحبه بالینی و ابزار غربالگری مسایل هیجانی کودکان انتخاب شدند و جلسه‌های مداخله که بر پایه برنامه درمان مبتنی بر دلبستگی تدوین شده بود و برنامه آموزش مدیریت والدین انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که مداخله مبتنی بر دلبستگی و آموزش مدیریت والدین توانسته‌اند در شدت علایم اضطراب جدایی کودکان از نظر آماری کاهش معنی‌دار پدید آورند (001/0p<). نتیجه‌گیری: درمان مبتنی بر دلبستگی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک یا آموزش مدیریت اضطراب کودک به والدین، می‌تواند علایم اضطراب جدایی کودک را کاهش دهد.

متن کامل [PDF 205 kb]   (10137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1388/1/5 | انتشار: 1387/11/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.