چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر دلبستگی در کاهش علایم اختلال اضطراب جدایی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک بود. روش: این طرح پژوهشی بر پایه طرح خط پایه چندگانه با ورود پلهای به درمان، اجرا و بررسی شدت علایم اضطرابی کودک بهکمک یک پرسشنامه انجام شد. آزمودنیهای پژوهش شش مادر و کودک دارای اختلال اضطراب جدایی بودند که بهتصادف از میان مادران و کودکان مراجعهکننده به مهدهای کودک منطقه هشت تهران بهوسیله مصاحبه بالینی و ابزار غربالگری مسایل هیجانی کودکان انتخاب شدند و جلسههای مداخله که بر پایه برنامه درمان مبتنی بر دلبستگی تدوین شده بود و برنامه آموزش مدیریت والدین انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که مداخله مبتنی بر دلبستگی و آموزش مدیریت والدین توانستهاند در شدت علایم اضطراب جدایی کودکان از نظر آماری کاهش معنیدار پدید آورند (001/0p<). نتیجهگیری: درمان مبتنی بر دلبستگی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک یا آموزش مدیریت اضطراب کودک به والدین، میتواند علایم اضطراب جدایی کودک را کاهش دهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |