دوره 31، شماره 1 - ( 5-1404 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behnamnejad N, Rezaei S, Farrokhi N, Salahshoori A. Developing and Validating a Sensory-Motor Play Therapy Program Based on Deleuze and Guattari's Philosophy for Autistic Children: A Qualitative Study. IJPCP 2025; 31 (1)
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-4252-fa.html
بهنام‌نژاد نسرین، رضایی سعید، فرخی نورعلی، سلحشوری احمد. طراحی و اعتباریابی برنامه بازی‌درمانی حسی‌حرکتی مبتنی بر فلسفه دلوز-گتاری برای کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم: یک پژوهش کیفی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1404; 31 (1)

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-4252-fa.html


1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، n.behnamnejad@yahoo.com
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3- گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران.
چکیده:   (31 مشاهده)
اهداف در فضای آموزشی درمانی کودکان استثنایی، وجود مجموعه متنوعی از مداخلات برای پاسخگویی به نیازهای همه کودکان حیاتی است.هدف از انجام این پژوهش طراحی یک برنامه بازی‌درمانی حسی‌حرکتی مبتنی بر فلسفه دلوز و گتاری برای کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم بود.
مواد و روش ها این مطالعه پژوهشی کیفی با رویکرد تحلیل محتوای استقرایی بود. جامعه‌ پژوهشی را تمامی متون چاپ‌شده بین سال‌های 1953 تا 2023 به قلم دلوز و گتاری یا مفسران فلسفه آنان تشکیل داد و نمونه‌گیری از آن به روش هدفمند انجام شد. حجم نمونه، مبتنی بر داده‌ها بوده و در فرایند مطالعه تا اشباع داده‌ها نمونه‌گیری ادامه یافت. در مرحله بعد داده‌های گردآوری‌شده تفسیر و تحلیل و جهت تدوین چارچوب محتوایی برنامه بازی‌درمانی استفاده شد و برنامه‌ تدوین‌شده جهت بررسی روایی صوری و محتوایی (بررسی ضریب نسبی روایی محتوا (CVI)و شاخص روایی محتوا (CVR)) به متخصصان سپرده و نتایج تحلیل شد.
یافته ها براساس نتایج، تحلیل محتوای فلسفه‌ دلوز -گتاری و با عطف نظر به ویژگی‌های اختلال طیف اوتیسم، مؤلفه‌های درون‌ماندگاری، زندگی، مجموعه، دید افقی، بدن بدون اندام، صیرورت/ شدن، ریزوم، استراتا(لایه‌ها)، عمل در برابر بیان، ادراک دیگری، هموار کردن، قلمروزدایی باز قلمروسازی، فضای مواجهه و تکرار تشخیص داده و استخراج شد. این مؤلفه‌ها به‌منظور استفاده در طراحی برنامه بازی‌درمانی در سه گروه قالب، محتوا و روند دسته‌بندی و براساس این مؤلفه‌ها برنامه‌ بازی‌درمانی حسی‌حرکتی در 12 جلسه طراحی شد. مقادیر دو شاخص CVR و CVI نشان‌دهنده‌ اعتبار مناسب برنامه بود. 
نتیجه گیری تحلیل محتوای فلسفه دلوز-گتاری نشان‌دهنده ظرفیت‌های این چارچوب فلسفی جهت استفاده در کار بالینی با اختلال طیف اوتیسم می‌باشد. در این پژوهش یک برنامه‌ بازی‌درمانی حسی‌حرکتی براساس فلسفه‌ دلوز – گتاری با قابلیت اجرا برای کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم طراحی شد و از نظر متخصصان با اعتبار مناسب ارزیابی شد.
متن کامل [PDF 5651 kb]   (20 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (13 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1403/5/31 | پذیرش: 1404/4/25 | انتشار: 1404/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb