Ikram A, Anwar S, Anwar Lashari T. Are They Feeling Satisfied or Not? Young Clinical Psychologists Professional Quality of Life, Empathy, and Coping Strategies. IJPCP 2023; 29 (2)
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3910-fa.html
1- Department of Clinical Psychology, Riphah International University Lahore, Pakistan.
2- School of Applied Psychology, Social Work and Policy, Sintok, 06010 Universiti Utara Malaysia, Kedah, Malaysia. ، sanalasharisana@gmail.com
3- School of Electrical Engineering and Computer Science, National University of Sciences & Technology, Pakistan.
چکیده: (688 مشاهده)
هدف: همدلی، سبک های مقابله ای و کیفیت زندگی حرفه ای نقش مهمی در زندگی حرفه ای افراد ایفا می کند. انواع متعددی از تحقیقات نشان می دهد که تجربه پیامدهای نامطلوب شفقت و همدلی اغلب منجر به خستگی شفقت و همچنین فرسودگی شغلی می شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی همبستگی بین همدلی، راهبردهای مقابله ای، کیفیت زندگی حرفه ای و نقش تعدیل کننده تجربه کاری در سال ها در میان روانشناسان بالینی در لاهور، پاکستان طراحی شده است.
روش شناسی: از طرح تحقیق پیمایشی همبستگی برای بررسی روابط بین متغیرهای مطالعه در یک مدل استفاده شد. از روش نمونه گیری هدفمند برای جمع آوری داده ها از شرکت کنندگان 23 تا 37 ساله و 1 تا 10 سال سابقه کار استفاده شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده که شامل پرسشنامه همدلی تورنتو TEQ، پرسشنامه پاسخ مقابله ای مختصر COPE و مقیاس کیفیت زندگی حرفه ای ProQOL است، جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، آمار توصیفی، تحلیل همبستگی و تحلیل تعدیل مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشاندهنده ارتباط قوی بین همدلی، راهبردهای مقابله انطباقی و رضایت از شفقت است. تجزیه و تحلیل اعتدال نشان می دهد که همدلی و تجربه کاری در سال ها به طور قابل توجهی کیفیت زندگی حرفه ای را پیش بینی می کند.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که برای ارتقای مهارت در استفاده موفقیتآمیز از همدلی و مدیریت خستگی و فرسودگی شغلی، یادگیری مستمر برای زمینه درمانی ضروری است. روانشناسان و دانشجویان بالینی باید برای تحریک و تقویت بیشتر مهارت های حل مسئله و سازگاری برای برآوردن الزامات شغلی پویا و پیچیده، آموزش ببینند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1402/3/21 | پذیرش: 1402/5/8 | انتشار: 1402/4/10