دوره 29، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 29 شماره 2 صفحات 235-216 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ikram A, Anwar Lashari S, Anwar Lashari T. Professional Quality of Life, Empathy, and Coping Strategies of Young Clinical Psychologists in Lahore, Pakistan. IJPCP 2023; 29 (2) :216-235
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3910-fa.html
اکرام عریبه، انور لشاری ثنا، انور لشاری طاهره. کیفیت زندگی حرفه‌ای، همدلی و راهبردهای مقابله با آن در روان‌شناسان بالینی جوان در لاهور، پاکستان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1402; 29 (2) :216-235

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3910-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه بین‌المللی ریفا لاهور، لاهور، پاکستان.
2- دانشکده روانشناسی کاربردی، مددکاری اجتماعی و سیاست، سینتوک، دانشگاه اوتارا مالزی، کداه، مالزی. ، sanalasharisana@gmail.com
3- دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتری، دانشگاه ملی علوم و فناوری، اسلام‌آباد، پاکستان.
چکیده:   (1401 مشاهده)
اهداف همدلی، سبک‌های مقابله‌ای و کیفیت زندگی حرفه‌ای نقش مهمی در زندگی حرفه‌ای افراد دارند. تحقیقات متعدد نشان می‎دهند تجربه پیامدهای نامطلوب شفقت و همدلی اغلب به خستگی شفقت و همچنین فرسودگی شغلی منجر می‎شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی همبستگی بین همدلی، راهبردهای مقابله‌ای، کیفیت زندگی حرفه‎ای و نقش تعدیل‌کننده تجربه کار در میان روان‌شناسان بالینی جوان در لاهور، پاکستان طراحی شد.
مواد و روش ها برای بررسی روابط بین متغیرهای مطالعه در یک مدل، از طرح تحقیق پیمایشی همبستگی استفاده شد. از روش نمونه‌گیری هدفمند برای جمع‌آوری داده‌ها از شرکت‌کنندگان 23 تا 37 ساله، با 1 تا 10 سال سابقه کار استفاده شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های استانداردشده که شامل پرسش‌نامه همدلی تورنتو (TEQ)، پرسش‌نامه پاسخ مقابله‎ای مختصر (COPE) و مقیاس کیفیت زندگی حرفه‌ای (ProQoL) بود، جمع‌آوری شدند. داده‌ها با آزمون آلفای کرونباخ، آمار توصیفی، تحلیل همبستگی، تحلیل طبقه‌بندی و تحلیل تعدیلی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها یافته‌ها نشان‌دهنده ارتباط قوی بین همدلی، راهبردهای مقابله سازگارانه و رضایت از شفقت است. تجزیه‌وتحلیل تعدیلی نشان داد همدلی و سال‌ها تجربه کاری به‌طور معنا‌داری کیفیت زندگی حرفه‌ای را پیش‌بینی می‎کنند.
نتیجه گیری روانشناسان بالینی و دانشجویان باید برای تحریک و تقویت بیشتر مهارت‌های حل مسئله و سازگاری برای برآوردن الزامات شغلی پویا و پیچیده، آموزش ببینند.
متن کامل [PDF 6194 kb]   (285 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (279 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1402/1/22 | پذیرش: 1402/3/9 | انتشار: 1402/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb