دوره 29، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 29 شماره 2 صفحات 169-156 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، Esmaeil@scu.ac.ir
چکیده:   (6052 مشاهده)
اهداف هدف از این پژوهش، بررسی اثر‌‌بخشی گروه‌درمانی سایکودرامای شناختی رفتاری بر توجه متمرکز بر خود و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان بود.
مواد و روش ها این پژوهش این یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده با طرح پیش‌‌آزمون، پس‌‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل همه دختران کلاس نهم مراجعه‌‌کننده به مراکز بهداشتی شهرستان سیرجان در سال 1401-1402 بود که پس از غربالگری با استفاده از مقیاس اضطراب اجتماعی پاکلک و مقیاس کانون توجه وودی و چمبلس و همچنین مصاحبه بالینی براساس نظام طبقه‌بندی اختلالات روانی (ویرایش پنجم)، 30 نفر از آن‌ها انتخاب و به‌‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. پس از انجام پیش‌‌آزمون، گروه آزمایش 9 جلسه 120دقیقه‌ای مداخله گروهی سایکودرامای شناختی رفتاری دریافت کرد. داده‌‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته ها درمان گروهی سایکودرامای شناختی رفتاری در گروه آزمایش در سطح پس‌‌آزمون و پیگیری به‌طور معنا‌‌داری باعث کاهش میانگین نمرات توجه متمرکز بر خود و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی شد (05/P<0).
نتیجه گیری درمان سایکودرامای شناختی رفتاری گروهی در درمان اضطراب اجتماعی و توجه متمرکز بر خود در دختران نوجوان ایرانی مؤثر است. اثربخشی آن می‌تواند به‌مدت 1 ماه ماندگار باشد. پیشنهاد می‌شود در درمان اختلال اضطراب اجتماعی روش‌هایی مثل سایکودرامای شناختی رفتاری که تلفیقی از سایکودراما و درمان شناختی رفتاری است به‌دلیل تأکید بر هر دو جنبه نمایش محوری و شناختی استفاده شود.

متن کامل [PDF 6567 kb]   (498 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (163 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1402/1/28 | پذیرش: 1402/4/6 | انتشار: 1402/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.