Hashemi S E, Kooraki M, Mehrabizadeh Honarmand M, Peymannia B. The Effectiveness of Cognitive Behavioral Psychodrama Group Therapy on Self-Focused Attention and Social Anxiety in Adolescent Girls: a Randomized Clinical Trial. IJPCP 2023; 29 (2)
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3887-fa.html
هاشمی سید اسماعیل، کورکی مریم، مهرابی زاده هنرمند مهناز، پیمان نیا بهرام. اثربخشی گروهدرمانی سایکودرامای شناختی رفتاری بر توجه متمرکز بر خود و اضطراب اجتماعی دختران نوجوان :یک کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1402; 29 (2)
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3887-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، Esmaeil@scu.ac.ir
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (4591 مشاهده)
اهداف: هدف از این پژوهش اثربخشی گروهدرمانی سایکودرامای شناختیرفتاری بر توجه متمرکز بر خود و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دختران کلاس نهم مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان سیرجان در سال 1401-1400 بود که پس از غربالگری با استفاده از مقیاس اضطراب اجتماعی پاکلک و مقیاس کانون توجه وودی و چمبلس و همچنین مصاحبه بالینی بر اساس DSM_5تعداد سی نفر از آنها انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (پانزده نفر) و کنترل (پانزده نفر) گنجانیده شدند. پس از انجام پیشآزمون گروه آزمایش به مدت نه جلسه 120 دقیقهای مداخله گروهی سایکودرامای شناختیرفتاری دریافت کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری به کمک نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند.
یافته ها: درمان گروهی سایکودرامای شناختیرفتاری در گروه آزمایش در سطح پسآزمون و پیگیری به طور معنیداری باعث کاهش میانگین توجه متمرکز بر خود و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی شد(P<0/05).
نتیجه گیری: نتایج بیانگراثربخشی درمان سایکودرامای شناختیرفتاری بر اختلال اضطراب اجتماعی و توجه متمرکز بر خود بهعنوان یکی از ابعاد شناختی این اختلال برای نوجوانان بود که این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شده بود. پیشنهاد میشود که در درمان اختلال اضطراب اجتماعی روشهایی مثل سایکودرامای شناختی رفتاری که تلفیقی از سایکودراما و درمان شناختی رفتاری است به دلیل تأکید بر هر دو جنبه نمایش محوری و شناختی مورداستفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1402/1/28 | پذیرش: 1402/6/5 | انتشار: 1402/4/10