دوره 29، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 29 شماره 2 صفحات 187-170 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- گروه روان‌پزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، ساری، ایران.
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، javadbagiyan@yahoo.com
چکیده:   (987 مشاهده)
اهداف شناسایی ایده‌پردازی خودکشی در نوجوانان می‌تواند به مداخله به‌هنگام برای افراد در معرض خطر کمک کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل‌کننده جنسیت در رابطه بین فشار روان‌شناختی، حساسیت به طرد شدن و شکست با ایده‌پردازی خودکشی در نوجوانان با نقش میانجی افسردگی و ناامیدی انجام شد. 
مواد و روش ها پژوهش مقطعی حاضر به روش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان 14 تا 19ساله استان لرستان که در سال تحصیلی 1401 در مقطع متوسطه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. در این پژوهش بااستفاده‌از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 623 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس احتمال خودکشی (کال و گیل، 1988)، مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی (زیگموند و اسنیت، 1983)، پرسش‌نامه فشار روان‌شناختی (ژانگ و همکاران، 2022)، مقیاس ناامیدی (بک و همکاران، 1974)، مقیاس شکست گیلبرت و آلن (1998) و پرسش‌نامه حساسیت به طرد (داونی و فلدمن، 1996) استفاده شد. فرضیه‌های پژوهش بااستفاده‌از ضریب همبستگی پیرسون به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و تحلیل مسیر بااستفاده‌از نرم‌افزار AMOS نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته ها نتایج حاصل از تحلیل متغیر تعدیل‌کننده نشان داد در پسران شکست و حساسیت به طرد اثر مثبت و مستقیمی بر ایده‌پردازی خودکشی دارد، درحالی‌که فشار روان‌شناختی از طریق ناامیدی و افسردگی اثر غیرمستقیمی بر ایده‌پردازی خودکشی دارد. همچنین در دختران شکست و فشار روان‌شناختی اثر مثبت و مستقیمی بر ایده‌پردازی خودکشی دارند، درحالی‌که حساسیت به طرد از طریق ناامیدی و افسردگی اثر غیرمستقیمی بر ایده‌پردازی خودکشی دارد.
نتیجه گیری از یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که فشار روان‌شناختی، حساسیت به طرد و شکست از طریق ناامیدی و افسردگی می‌توانند به خوبی ایده‌پردازی خودکشی در نوجوانان را تبیین کنند.
متن کامل [PDF 7432 kb]   (267 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (146 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1401/11/16 | پذیرش: 1402/4/2 | انتشار: 1402/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.