دوره 28، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 28 شماره 1 صفحات 19-2 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazeli A, Dolatshahi B, Shakiba S. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Improving Cognitive Deficits in Patients With Chronic Schizophrenia Based on Cognitive Levels. IJPCP 2022; 28 (1) :2-19
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3471-fa.html
فاضلی عسل، دولتشاهی بهروز، شکیبا شیما. اثربخشی بازتوانی شناختی بر بهبود نقایص شناختی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن براساس سطوح شناختی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1401; 28 (1) :2-19

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3471-fa.html


1- گروه آموزشی روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توا‌ن‌بخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران. ، assalfazeli@yahoo.com
2- گروه آموزشی روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توا‌ن‌بخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران.
چکیده:   (4547 مشاهده)
اهداف: نقایص شناختی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی اسکیزوفرنی شناخته شده  که مستقیماً با نتایج عملکردی و اجتماعی این اختلال ارتباط دارد. هدف درمان توا‌ن‌بخشی شناختی بهبود نقایص و نتایج مرتبط با آن است. هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی درمان توا‌ن‌بخشی شناختی بر توجه و حافظه فعال در دو گروه از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، بیماران با نقص شناختی کم و نقص شناختی متوسط بود.
مواد و روش ها: تعداد 30 بیمار بستری با تشخیص بیماری اسکیزوفرنی انتخاب شدند و براساس مصاحبه بالینی و نمره کسب‌شده در آزمون ارزیابی شناختی مونترآل به دو گروه با نقص شناختی کم و نقص شناختی متوسط تقسیم شدند. سپس پیش و پس از درمان با استفاده از آزمون کلاسیک استروپ (سنجش توجه انتخابی و انعطاف‌پذیری شناختی)، آزمون عملکرد مداوم (سنجش توجه پایدار) و ان‌ بک (حافظه کاری) ارزیابی شد. هر دو گروه درمان توا‌ن‌بخشی شناختی با روش شولبرگ و ماتیر (2001) را دریافت کردند. این برنامه بازتوانی در درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بر توانایی‌های شناختی حافظه و عناصر آن، توجه و ابعاد توجه 
و عملکرد اجرایی تمرکز دارد. برنامه توا‌ن‌بخشی فوق برای اجرای فردی یا گروهی تدارک دیده شده است و هدف آن ترمیم نقایص و مهارت‌های شناختی از طریق تمرین و آموزش است. تعداد جلسات این برنامه ، 16 جلسه است که دستورالعمل هر جلسه کاملاً مشخص و معین است. هر‌یک از جلسات به‌طور میانگین بین 30 تا 45 دقیقه زمان می‌برند.
یافته ها: یافته‌ها نشان می‌دهد بازتوانی شناختی در هر دو گروه در سطح پس‌آزمون به‌طور معناداری (P≤‌0/05) باعث بهبود عملکرد شناختی در حیطه‌های توجه پایدار و حافظه کاری شده است. در مقایسه عملکرد بین دو گروه تنها در زمینه توجه پایدار تفاوت معنادار  (P≤‌0/05) مشاهده شد.
نتیجه گیری: براساس یافته‌ها می‌توان گفت درمان توا‌ن‌بخشی شناختی عملکرد بیماران را در توجه انتخابی، توجه مداوم و حافظه فعال بهبود می‌بخشد. علاوه‌‌بر‌این، از نظر میزان اثربخشی توا‌ن‌بخشی شناختی بین دو گروه با نقایص شناختی کم و متوسط یافته‌ها‌ بیانگر پیشرفت بیشتر گروه با نقایص شناختی شدیدتر در حیطه عملکرد شناختی توجه پایدار هستند و از نظر میزان پیشرفت در عملکرد توجه انتخابی و حافظه کاری تفاوتی مشاهده نشد
متن کامل [PDF 6499 kb]   (2191 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1375 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1400/1/17 | پذیرش: 1400/3/4 | انتشار: 1401/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb