XML English Abstract Print


1- روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، assalfazeli@yahoo.com
2- گروه آموزشی روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (143 مشاهده)
مقدمه: نقایص شناختی به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی اسکیزوفرنیا شناخته شده است ، که مستقیماً با نتایج عملکردی و اجتماعی این اختلال ارتباط دارد. هدف درمان توانبخشی شناختی[1] بهبود نقایص و نتایج مرتبط با آن است. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی درمان توانبخشی شناختی بر توجه و حافظه فعال در دو گروه از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا، بیماران با نقص شناختی کم و نقص شناختی متوسط، بود.
روش: 30 بیمار بستری با تشخیص بیماری اسکیزوفرنیا انتخاب شده و براساس مصاحبه بالینی و نمره کسب شده در آزمون MoCA به دو گروه با نقص شناختی کم و نقص شناختی متوسط تقسیم شدند. سپس پیش و پس از درمان با استفاده از آزمون کلاسیک Stroop (سنجش توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی)، آزمون عملکرد مداوم (CPT) (سنجش توجه پایدار) و N-Back (حافظه کاری) ارزیابی شد. هر دو گروه درمان توانبخشی شناختی با روش شولبرگ و ماتیر[2](2001) را دریافت کردند. این برنامه بازتوانی در درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بر توانایی­های شناختی حافظه و عناصر آن، توجه و ابعاد توجه
و عملکرد اجرایی تمرکز دارد. برنامه­ی توانبخشی فوق برای اجرا به صورت فردی یا گروهی تدارک دیده شده است و هدف آن ترمیم نقایص و مهارت­های شناختی از طریق تمرین و آموزش است. تعداد جلسات این برنامه شامل 16 جلسه­ است که دستورالعمل هر جلسه کاملاً مشخص و معین است. هر یک از جلسات به طور میانگین بین 30 تا 45 دقیقه زمان می­برند.
یافته­ها: یافته ها نشان می­دهد که بازتوانی شناختی در هر دو گروه در سطح پس آزمون به طور معنی داری ( P 0/05) باعث بهبود عملکرد شناختی در حیطه­های توجه پایدار و حافظه کاری شده است. در مقایسه عملکرد بین دو گروه تنها در زمینه ی توجه پایدار تفاوت معنی دار ( P≤ 0/05) بین دو گروه مشاهده شد.
نتیجه گیری: براساس یافته ها می­توان گفت که درمان توانبخشی شناختی عملکرد بیماران را در توجه انتخابی ، توجه مداوم و حافظه فعال بهبود می بخشد. علاوه بر این از نظر میزان اثربخشی توانبخشی شناختی بین دو گروه با نقایص شناختی کم و متوسط یافته ها  بیانگر پیشرفت بیشتر گروه با نقایص شناختی شدیدتر در حیطه ی عملکرد شناختی توجه پایدار هستند و تفاوتی از نظر میزان پیشرفت در عملکرد توجه انتخابی و حافظه کاری مشاهده نشد.



متن کامل [PDF 2957 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1400/1/17 | پذیرش: 1400/3/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb