1- معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
2- مرکز آموزشیدرمانی امیرالمؤمنین (ع)، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران. ، saeed.sharifi197@gmail.com
3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و فرهنگ، تهران، ایران.
5- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
6- دانشکده پزشکی، دانشگاه هاوارد، واشنگتن دیسی،ایالات متحده آمریکا.
چکیده: (5588 مشاهده)
اهداف: با توجه به شیوع و گسترش بیماری کووید-19 در جهان و تأثیرات مخرب آن بر سلامت روان جامعه، بهخصوص پرستاران، توانمندسازی روانشناختی آنان میتواند علاوه بر افزایش امنیت روانی، موجب بهبود و ارتقای عملکرد بالینی آنان در شرایط بحرانی شود. این پژوهش به برررسی سرمایه روانشناختی بر عملکرد بالینی پرستاران با تأکید بر نقش میانجی امنیت روانشناختی در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا میپردازد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفیتحلیلی است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس 100 پرستار شاغل در بخشهای بستری بیماران کووید-19 بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) اراک (از مجموع 114 پرستار) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده شامل 3 پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، امنیت روانشناختی ادراکشده و عملکرد مبتنی برشواهد بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بهمنظور بررسی مناسبت ابزار اندازهگیری از تحلیل عاملی تأییدی با رویکرد حداقل مربعات جزئی بهوسیله نرمافزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از بررسی ضرایب اثر فرضیههای پژوهش با توجه به مقدار عددی تی بهدستآمده بیانگر تأثیر مستقیم و معنادار بین متغیرهاست. بتای استاندارد برای رابطه بین سرمایه روانشناختی و عملکرد بالینی از 0/684 به 0/507 کاهش یافته و با توجه به معنادار بودن آن، نقش متغیر امنیت روانشناختی، میانجیگری جزئی است.
نتیجه گیری: براساس یافتهها میتوان گفت پرستارانی که از سرمایه روانشناختی بالاتری برخوردارند، آشنایی کاملتری از ظرفیتهای روانشناختی خود دارند که تأثیرات مثبت آن موجب میشود در موقعیتهای چالشبرانگیز و بحرانی نقش پررنگتری ایفا کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1399/12/17 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1401/4/10