XML English Abstract Print


1- معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
2- مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، saeed.sharifi197@gmail.com
3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشگاه علوم و فرهنگ، تهران، ایران.
5- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
6- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه هاوارد، واشنگتن دی سی، امریکا.
چکیده:   (496 مشاهده)
اهداف: با توجه به شیوع و گسترش بیماری کووید 19 در جهان و تاثیرت مخرب آن بر سلامت روان جامعه بخصوص پرستاران، توانمند سازی روانشناختی آنان می تواند علاوه بر افزایش امنیت روانی، موجب بهبود و ارتقا عملکرد بالینی انان در شرایط بحرانی شود. این پژوهش به برررسی سرمایه روانشناختی بر عملکرد بالینی پرستاران با تاکید برنقش میانجی امنیت روانشناختی در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا می پردازد.
مواد و روش­ ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی­ تحلیلی می باشد که در مجموع تعداد 100 پرستار شاغل در بخش­ های بستری بیماران کووید 19 بیمارستان امیرالمومنین اراک وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده شامل سه پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، امنیت روانشناختی ادراک شده و عملکرد مبتنی بر شواهد بود. برای تجزیه تحلیل داده ها و به منظور بررسی مناسبت ابزار اندازه گیری از تحلیل عاملی تاییدی با رویکرد حداقل مربعات جزئی به وسیله‌ی نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد.
 یافته‌ها: نتایج حاصل از بررسی ضرایب اثر فرضیه های پژوهش با توجه به مقدار عددی T بدست آمده بیانگر تاثیر مستقیم و معنادار بین متغیرها می باشد. بتای استاندارد برای رابطه‌ی بین سرمایه روانشناختی و عملکرد بالینی از 0/684 به 0/507 کاهش یافته و با توجه به معنی دار بودن آن، نقش متغیر امنیت روانشناختی، میانجی‌گری جزئی است. 
 نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ ها می ­توان گفت پرستارانی که از سرمایه روانشناختی بالاتری برخوردارند، آشنایی کامل تری از ظرفیت های روانشناختی خود دارند که تاثیرات مثبت آن موجب می شود در موقعیت های چالش برانگیز و بحرانی نقش پررنگ تری ایفا کنند.
متن کامل [PDF 1349 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/12/17 | پذیرش: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb