دوره 28، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 28 شماره 1 صفحات 47-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri K, Ashouri A, Gharraee B, Farahani H. The Mediating Role of Fear of Failure, Self-Compassion and Intolerance of Uncertainty in the Relationship Between Academic Procrastination and Perfectionism. IJPCP 2022; 28 (1) :34-47
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3394-fa.html
منصوری کامیار، عاشوری احمد، غرایی بنفشه، فراهانی حجت اله. نقش واسطه‌ای ‌ترس از شکست، خود شفقت‌ورزی و عدم تحمل بلا‌تکلیفی در رابطه بین‌ اهمال‌کاری تحصیلی و کمال‌گرایی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1401; 28 (1) :34-47

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3394-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران. ، ahmad.ashouri@gmail.com
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم‌انسانی، دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (5056 مشاهده)
اهداف پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای ‌ترس از شکست، خود شفقت‌ورزی و عدم تحمل بلا‌تکلیفی در رابطه بین ‌اهمال‌کاری تحصیلی و کمال‌گرایی‌ انجام شد.
مواد و روش ها روش پژوهش حاضر، مدل‌یابی از نوع  معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در شهر تهران در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بودند. به روش نمونه‌گیری در دسترس 440 دانشجو به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به ‌منظور تحلیل داده‌ها از ماتریس همبستگی در نرم‌افزار SPSS ‌نسخه‌24 و مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار‌Lisrel  نسخه 8/80 استفاده شد. 
یافته ها نتایج نشان دادند اثر مستقیم کمال‌گرایی بر ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی، اهمال‌کاری تحصیلی مثبت و معنادار (P≥0/001) و اثر مستقیم کمال‌گرایی بر خود شفقت‌ورزی منفی و معنادار (P≥0/001) است. همچنین اثر مستقیم ترس از شکست بر اهمال‌کاری تحصیلی مثبت و معنادار (P≥0/001) و اثر مستقیم خود شفقت‌ورزی بر اهمال‌کاری تحصیلی منفی و معنادار (P≥0/001) بود. همچنین نتایج تجزیه‌و تحلیل داده‌ها نشان داد ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی و شفقت‌خود در رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و کمال‌گرایی نقش معناداری (P≥0/001) دارند.
نتیجه گیری بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و کمال‌گرایی ‌یک رابطه خطی و ساده نیست و ترس از شکست، خود شفقت‌ورزی و عدم تحمل بلا‌تکلیفی در این رابطه نقش واسطه‌ای دارد.
متن کامل [PDF 5526 kb]   (2648 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1753 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/9/25 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار: 1401/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb