XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران،ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران،ایران. ، ahmad.ashouri@gmail.com
3- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (169 مشاهده)
اهداف:  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای  ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین  اهمال کاری تحصیلی وکمال گرایی  انجام شد.
مواد و روشها:  روش پژوهش حاضر، مدل یابی از نوع  معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در شهر تهران در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بودند. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 440 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش بهمنظور تحلیل دادهها از ماتریس همبستگی در نرم افزار SPSS-24 و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Lisrel-8.80  استفاده شد.
یافتهها:  نتایج نشان دادند که اثرمستقیم کمال گرائی بر ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی، اهمالکاری تحصیلی مثبت و معنادار (0/001 P≥) و اثر مستقیم کمال گرائی بر خود شفقت­ورزی منفی و معنادار(0/001 P≥) می باشد. همچنین اثر مستقیم ترس از شکست بر اهمال کاری تحصیلی مثبت و معنادار (0/001 P≥) و اثر مستقیم خود شفقت ورزی بر اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار (0/001 P≥) بود. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی و شفقت خود نقش معناداری(0/001 P≥) در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و کمالگرایی دارند.
 نتیجهگیری:  بنابراین بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که رابطه بین اهمال کاری تحصیلی وکمال گرایی   یک رابطه خطی و ساده نیست و ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در این رابطه نقش واسطه‌ای دارد.
متن کامل [PDF 2660 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/9/25 | پذیرش: 1400/3/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb