1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، lakrami@yahoo.com
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (4312 مشاهده)
اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخصهایی روانسنجی نسخه فارسی سیستم ارزیابی رفتار کودکان (BASC-3، ویرایش سوم)، در دختران و پسران کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در شهر یزد بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی بود. این پژوهش بر روی دختران و پسران کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در سال 1395-1396 اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دختران و پسران کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در سنین 18-12 سال در مدارس عادی، استثنایی و مؤسسات حرفهآموزی شهر یزد بود. نمونه پژوهش شامل 438 نفر دانشآموز بودند که به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان ویرایش سوم (فرم والدین و معلمان) بود. تجزیهوتحلیل داده با نرمافزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها: نتایج بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی، ضریب همبستگی خردهمقیاسها با نمره کل، روش آزمون بازآزمون و آلفای کرونباخ نشاندهنده این بود که سیستم ارزیابی رفتار کودکان از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و فرم والدین و معلمان برای هر دو گروه افراد کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال قابل استفاده است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان گفت که پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان ویرایش سوم (فرم والدین و معلمان) از ویژگیهای روانسنجی مناسب برخوردار است و با اطمینان میتوان از آنها در جهت ارزیابی مشکلات رفتاری و انطباقی نوجوانان و جوانان کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در ایران استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/11/7 | انتشار: 1400/7/9