Mohammadi E, Shadbafi M. Comparison of Sensitivity to Reward and Punishment, Response Inhibition and Sustained Attention Between School Boys With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Sluggish Cognitive Tempo. IJPCP 2021; 27 (2) :180-193
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3184-fa.html
محمدی الناز، شادبافی محمد. مقایسه حساسیت به پاداش و تنبیه، بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی و اختلال کندگامی شناختی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1400; 27 (2) :180-193
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3184-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، m.shadbafi@gmail.com
چکیده: (3355 مشاهده)
اهداف: مطالعات اخیر اختلالی به نام کندگامی شناختی را شناسایی کردهاند که در مشکلات توجه با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی شباهتهایی دارد و به همین دلیل افراد مبتلا اغلب به اشتباه برچسب ADHD میخورند. همچنین مشکلات توجه سبب نقص در کارکردهای اجرایی میشود که اغلب مدار اجرایی گرم و مدار اجرایی سرد را درگیر میکند. هدف پژوهش حاضر مقایسه حساسیت به پاداش و تنبیه، بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان مبتلا به ADHD و SCT بود.
مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بوده و نمونه مورد نظر 100 نفر (50 نفر مبتلا به ADHD و 50 نفر مبتلا به SCT از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان و مقیاس SCT انتخاب شدند. سپس آزمون خطرپذیری بادکنکی و آزمون عملکرد پیوسته روی افراد نمونه اجرا شد. درنهایت دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS 20 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد کودکان مبتلا به ADHD در حساسیت به پاداش و کودکان مبتلا به SCT در حساسیت به تنبیه نمره بالاتری دارند. از طرفی کودکان مبتلا به ADHD در بازداری پاسخ و کودکان مبتلا به SCT در توجه پایدار نقص دارند (0001/P<0).
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کودکان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی در مدار اجرایی گرم و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی در مدار اجرایی سرد مشکل دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1398/12/4 | پذیرش: 1399/6/23 | انتشار: 1400/4/10