1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران
2- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده: (144 مشاهده)
اهداف: مطالعات اخیر اختلالی به نام کندگامی شناختی (SCT) را شناسایی کردهاند که در مشکلات توجه با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (ADHD) شباهتهایی دارد و به همین دلیل افراد مبتلا اغلب بهاشتباه برچسب ADHD میخورند. همچنین مشکلات توجه سبب نقص در کارکردهای اجرایی میشود که اغلب مدار اجرایی گرم و مدار اجرایی سرد را درگیر میکند. هدف پژوهش حاضر مقایسه حساسیت به پاداش و تنبیه، بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان مبتلا به ADHD و SCT بود.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بوده و نمونه موردنظر 100 نفر (50 نفر مبتلا به ADHD و 50 نفر مبتلا به SCT) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (SNAP-IV) و مقیاس SCT انتخاب شدند. سپس آزمون خطرپذیری بادکنکی (BART) و آزمون عملکرد پیوسته برای روی افراد نمونه اجرا شد. درنهایت دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و نرمافزار SPSS 20 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به ADHD در حساسیت به پاداش و کودکان مبتلا به SCT در حساسیت به تنبیه نمره بالاتری دارند. از طرفی کودکان مبتلا به ADHD در بازداری پاسخ و کودکان مبتلا به SCT در توجه پایدار نقص دارند (0001/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به پیشینه پژوهشی و یافتههای این پژوهش چنین به نظر میرسد که کودکان مبتلابه SCT در مدار اجرایی گرم و کودکان مبتلا به ADHD در مدار اجرایی سرد مشکلدارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1398/12/4 | پذیرش: 1399/6/23