دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 137-128 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی حرفه ای، دانشکده آموزش روانشناسی، دانشگاه محمدیه مالنگ، اندونزی. ، krsmdw@gmail.com
2- گروه روانشناسی حرفه ای، دانشکده آموزش روانشناسی، دانشگاه محمدیه مالنگ، اندونزی.
چکیده:   (1899 مشاهده)
آزمودنی یک مرد 55‌ساله و کارمند سابق دولت بود. او ادعا کرد کسی را دیده است که دیگران او را نمی‌بینند. آزمودنی معتقد است که وی فرد مهمی است. او رفتارهای عجیبی دارد مانند جدا شدن از دیگران، صحبت کردن و خندیدن به تنهایی و جمع‌آوری اشیای غیرمفید. بر اساس نتایج ارزیابی از طریق مشاهده، مصاحبه و آزمایش‌های روان‌شناختی، افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا با مشکلات رفتاری مانند جمع‌آوری اشیا تشخیص داده شدند. رفتار آزمودنی به نظر می‌رسد به علت احساس لذت جمع‌آوری اشیاست. او فعالیت دیگری ندارد که باعث شود احساس لذت کند به همین دلیل این رفتار را تکرار می‌کند. هدف از مداخله کاهش دفعات جمع‌آوری اشیا از طریق تقویت منفی و تکنیک‌های پاداش برای تقویت رفتارهای جدید در آزمودنی است. نتیجه پژوهش این است که مداخله می‌تواند رفتار جمع‌آوری اشیا را به‌تدریج کاهش دهد.
متن کامل [PDF 2569 kb]   (1023 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1365 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1398/7/21 | پذیرش: 1399/7/8 | انتشار: 1400/1/31

فهرست منابع
1. Nevid JS, Rathus SA, Greene B. Psikologi abnormal. Jakarta: Erlangga. 2005;96-101.
2. Kaplan HI, Sadock BJ, Grebb JA. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences, clinical psychiatry. Williams & Wilkins Co; 1994.
3. Corey G. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. 8th ed. Belmont, USA: Thomson Brooks/Cole; 2009.
4. Olson MH, Hergenhahn BR. Pengantar teori-teori kepribadian. Terj Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2013;
5. Association AP. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edn (Washington, DC: APA). 2013;
6. Ormrod JE. Educational Psychology Developing Learners, terj. Psikol Pendidik Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang, cet ke-6, Jakarta Penerbit Erlangga. 2008;
7. Pomerantz AM. Clinical psychology: Science, practice, and culture. Sage Publications; 2016.
8. Cheng GLF, Tang JCY, Li FWS, Lau EYY, Lee TMC. Schizophrenia and risk-taking: impaired reward but preserved punishment processing. Schizophr Res. 2012;136(1-3):122-7. [DOI:10.1016/j.schres.2012.01.002] [PMID]
9. Dowd EC, Barch DM. Pavlovian reward prediction and receipt in schizophrenia: relationship to anhedonia. PLoS One. 2012;7(5):e35622. [DOI:10.1371/journal.pone.0035622] [PMID] [PMCID]
10. Gold JM, Waltz JA, Prentice KJ, Morris SE, Heerey EA. Reward processing in schizophrenia: a deficit in the representation of value. Schizophr Bull. 2008;34(5):835-47. [DOI:10.1093/schbul/sbn068] [PMID] [PMCID]
11. Chen F, Greenberg JS. A positive aspect of caregiving: The influence of social support on caregiving gains for family members of relatives with schizophrenia. Community Ment Health J. 2004;40(5):423-35. [DOI:10.1023/B:COMH.0000040656.89143.82] [PMID]
12. Yaseen M, Jokerst T, Faiz Z. Observed Social Support and Willingness for the Treatment of Patients with Schizophrenia. 2020;193-201. [DOI:10.2147/PRBM.S243722] [PMID] [PMCID]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.