دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 66-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی ، Email:bahare_anjomshoaa@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (7385 مشاهده)

هدف: این پژوهش به بررسی ویژگی­های روان­سنجی مقیاس احساس تنهایی کودک در دانش‌آموزان می­پردازد. روش­: جامعه آماری شامل دانش­آموزان ابتدایی دختر شهر کرمان (93-92) است که از میان آن­ها 320 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی چند­مرحله­ای خوشه­ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها مقیاس احساس تنهایی به دانش­آموزان و پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک به مادرانشان جهت پاسخ  گویی داده شد. برای تحلیل داده­ها از آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، همبستگی دو نیمه کردن وبازآزمایی استفاده شد. یافته­ها: علاوه بر روایی صوری، مقیاس احساس تنهایی از همسانی درونی بالایی (83/0)برخوردار است و همبستگی­های ماده-کل نشان داد، تمام ماده­ها با نمره کل، همبستگی قابل قبولی دارند (57/0-20/0). اعتبار مقیاس از طریق دو نیمه کردن آزمون73/0 و روش بازآزمایی برابر با 76/0بود. روایی همزمان این مقیاس به­واسطه همبستگی متوسط (25/0-18/0) آن با اکثر زیر مقیاس­های درونی سازی شده سیاهه رفتاری کودک تأیید شد و احساس تنهایی پیش­بینی­کننده زیر­مقیاس­های سیاهه رفتاری کودک بود. نتیجه­گیری: مقیاس احساس تنهایی کودک در جامعه دانش­آموزان دختر دوره دبستان شهر کرمان دارای روایی و پایایی مناسبی است.

متن کامل [PDF 180 kb]   (4604 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1395/6/28 | پذیرش: 1395/6/28 | انتشار: 1395/6/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.