دوره 20، شماره 3 - ( پاييز 1393 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 232-224 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nesai Moghadam B, Malekpour M, Abedi A. The Effect of Sandplay Therapy on Social Cognition Development in Educable Mentally Retarded Children . IJPCP 2014; 20 (3) :224-232
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2231-fa.html
نسائی‌مقدم بیان، ملک‌پور مختار، عابدی احمد. تأثیر شن‌بازی‌درمانی بر رشد شناخت اجتماعی کودکان آموزش‌پذیر دچار عقب‌ماندگی ذهنی . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1393; 20 (3) :224-232

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2231-fa.html


1- دانشگاه اصفهان،گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، E-mail: bayannesai@yahoo.com
2- اصفهان،گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
3- اصفهان، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (7565 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شن‌بازی‌درمانی بر رشد شناخت اجتماعی کودکان دچار عقب‌ماندگی ذهنی آموزش‌پذیر اجرا شد. روش: پژوهش آزمایشی حاضر از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. برای اندازه‌گیری متغیر وابسته، یعنی شناخت اجتماعی، از آزمون شناختی تشخیصی کی (KCDT) در هر دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. نمونه به‌صورت تصادفی انتخاب شد که دربرگیرنده 16 نفر در گروه آزمایش (8 دختر و 8 پسر) و 16 نفر در گروه کنترل (8 دختر و 8 پسر) بود. سپس روش شن‌بازی‌درمانی به مدت 12 جلسه روی گروه آزمایش اجرا و در پایان پس‌آزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره شناخت اجتماعی در گروه آزمایش 07/1 و در گروه کنترل 06/0 افزایش داشت. میان میانگین نمره پس‌آزمون آزمودنی‌های گروه‌های آزمایش و کنترل در آزمون شناخت اجتماعی تفاوت وجود داشت (001/0p<). نتیجه گیری: شن‌بازی‌درمانی می‌تواند شناخت اجتماعی کودکان آموزش‌پذیر  دچار عقب‌ماندگی ذهنی را افزایش دهد.

متن کامل [PDF 237 kb]   (3233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1393/11/12 | پذیرش: 1393/11/12 | انتشار: 1393/11/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb