هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شنبازیدرمانی بر رشد شناخت اجتماعی کودکان دچار عقبماندگی ذهنی آموزشپذیر اجرا شد. روش: پژوهش آزمایشی حاضر از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای اندازهگیری متغیر وابسته، یعنی شناخت اجتماعی، از آزمون شناختی تشخیصی کی (KCDT) در هر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شد که دربرگیرنده 16 نفر در گروه آزمایش (8 دختر و 8 پسر) و 16 نفر در گروه کنترل (8 دختر و 8 پسر) بود. سپس روش شنبازیدرمانی به مدت 12 جلسه روی گروه آزمایش اجرا و در پایان پسآزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره شناخت اجتماعی در گروه آزمایش 07/1 و در گروه کنترل 06/0 افزایش داشت. میان میانگین نمره پسآزمون آزمودنیهای گروههای آزمایش و کنترل در آزمون شناخت اجتماعی تفاوت وجود داشت (001/0p<). نتیجه گیری: شنبازیدرمانی میتواند شناخت اجتماعی کودکان آموزشپذیر دچار عقبماندگی ذهنی را افزایش دهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |