دوره 7، شماره 1 و 2 - ( تابستان و پاييز 1380 )                   جلد 7 شماره 1 و 2 صفحات 85-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- خیابان طالقانی،بین بهار و شریعتی،کوچه جهان،پلاک 1،انستیتو روانپزشکی تهران
2- عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (8277 مشاهده)

  هدف : این پژوهش بر پایه نظریه‏های شناختی- رفتاری و به منظور بررسی کارایی درمان‏شناختی- رفتاری در درمان‏ اختلالهای افسردگی نوجونان انجام شده است. روش: بدین منظور در قالب طرح پژوهشی موردی 3 آزمودنی دختر 15 تا 17 ساله مبتلا به اختلالهای افسردگی، مراجعه‏کننده به یک مطب روانپزشکی انتخاب شدند و در 8 جلسه درمان‏شناختی- رفتاری، به فاصله 2 بار در هفته، بصورت انفرادی و هر جلسه از 45 دقیقه تا 1 ساعت برای هر آزمودنی، مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش هر سه نفر در سه مرحله‏ی پیش از درمان، پس از مداخله و نیز 1 ماه پس از آن به عنوان پیگیری با آزمون افسردگی بک و مقیاس نگرشهای ناسالم، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‏ها: نتایج نشان داد که درمان‏شناختی - رفتاری در کاهش نگرشهای ناسالم نوجوانان مؤثر بوده و موجب کاهش نشانه‏های افسردگی در آنها گشته است.

متن کامل [PDF 4154 kb]   (2979 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1392/4/23 | پذیرش: 1392/4/23 | انتشار: 1392/4/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.